Zabójstwo Aldo Moro według Marco Bellocchia, czyli o kontestacyjnych pragnieniach i złudzeniach („Witaj, nocy”)
Abstrakt
Anna Miller analizuje film Marco Bellocchia Witaj, nocy, który podejmuje temat najbardziej wstrząsającej zbrodni politycznej w dziejach powojennej Republiki Włoskiej: dokonanego w 1978 r. przez Czerwone Brygady porwania oraz zabójstwa Aldo Moro, wielokrotnego premiera Italii i ówczesnego lidera Partii Chrześcijańsko-Demokratycznej. Dzieło Bellocchia, okrzykniętego w pierwszej połowie lat 60. za sprawą swego debiutu Pięści w kieszeni (I pugni nel tasca, 1965) prekursorem „kina kontestacji”, będąc medialną rekonstrukcją oraz fabularyzacją tragicznego epizodu z 1978 r., stanowi jednocześnie swoistą refleksję nad „klęską utopii” oraz próbę rozliczenia się reżysera z bliskimi mu niegdyś lewackimi poglądami. Światopoglądowy aspekt filmu – głos sprzeciwu wobec wszelkiego fanatyzmu politycznego – współistnieje tu z tonem osobistym, który podkreśla zamieszczona dedykacja „mojemu ojcu” otwierająca film. Ów swoisty „dwugłos” jest – zdaniem Miller – podkreślany przez poetykę filmu, nieustannie oscylującą między realizmem a oniryzmem.
Słowa kluczowe:
Marco Bellocchio, Aldo Moro, kino kontestacji, kino włoskieBibliografia
Borucki Piotr, Czerwone Brygady – czarna rzeczywistość Włoch, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980.
Google Scholar
Braghetti Anna Laura, Paola Tavella, Il prigioniero, Feltrinelli, Milano 2002.
Google Scholar
Brunette Peter, A Conversation with Marco Bellocchio, „Film Quarterly” 1989, t. 43, nr 1, s. 55.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1989.43.1.04a00050
Google Scholar
Flamigni Sergio, Il mio sangue ricardà su di loro, Kaos edizioni, Milano 1997.
Google Scholar
Flamigni Sergio, La tela del ragno. Il delitto Moro, Kaos edizioni, Torino 2003.
Google Scholar
Guasco Maurilio, Chiesa e cattolicesimo in Italia (1945-2000), EDB, Bologna 2002, s. 116.
Google Scholar
Klejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2008.
Google Scholar
Książek-Konicka Hanna, 100 filmów włoskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978.
Google Scholar
Le forme della ribellione. Il cinema di Marco Bellocchio, red. L. Ceretto, G. Zappoli, Lindau, Torino 2004, s. 27, 31, 33, 54, 179.
Google Scholar
Lombardi Federico, Uscire dal terrorismo. Pentimento, dissociazione e perdono, „La Civilità cattolica”, 7.12.1984.
Google Scholar
Micciché Lino, Il cinema italiano degli anni ’60, Marsilio, Venezia 1975, s. 183.
Google Scholar
Miczka Tadeusz, W Cinecittà i okolicach. Historia kina włoskiego od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych XX wieku, Oficyna Literacka, Kraków 1993.
Google Scholar
Posiwiały buntownik (z Marco Bellocchio rozmawia Małgorzata Brączyk), „Przegląd” 2007, nr 15, s. 38-39.
Google Scholar
Autorzy
Anna Millerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Doktorantka w Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych UŁ.
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Anna Miller

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.