„Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć...”. O polskim bohaterze filmowym

Sylwia Kołos

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Katarzyny Taras „Egoista” czy Edi. Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans. Autorka proponuje podział bohaterów tych filmów na określone grupy: bohaterów czasu przełomu, tych, którzy wybrali zło, inteligentów, plebejuszy, bohaterów trzydziestoletnich. Podział ten zwraca uwagę na zasadniczą różnicę między książką a innymi tekstami poświęconymi kinu współczesnemu, które zainspirowały autorkę. To nie perspektywa gender jest tu najważniejsza – według Taras o mentalności bohaterów filmowych decyduje nie ich płeć, ale raczej ich wybory związane ze statusem społecznym i majątkowym, frustracje pokoleniowe wywołane przemianami politycznymi i ekonomicznymi, różnice w spojrzeniu na tradycję i historię oraz dylematy moralne związane z determinizmem środowiskowym.


Słowa kluczowe:

Katarzyna Taras, recenzja, bohater filmowy

Gałuszka Kinga, Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43.
  Google Scholar

Taras Katarzyna, „Egoista” czy Edi? Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Kołos, S. (2010) „«Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć. ». O polskim bohaterze filmowym”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 228–232. doi: 10.36744/kf.3071.

Autorzy

Sylwia Kołos 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Polska

Adiunkt w Zakładzie Dramatu, Teatru i Filmu UMK. Autorka książki Nowe kino szekspirowskie. Adaptacje sztuk Williama Szek­spira w kinie lat 90-tych XX wieku.



Statystyki

Abstract views: 14
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Sylwia Kołos

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.