Między nostalgią a melancholią. „Videoperformance” Józefa Robakowskiego „Z mojego okna” – próba rekonstrukcji i analizy

Jacek Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Autor rekonstruuje konceptualną akcję performance Józefa Robakowskiego, będącą genezą filmu Z mojego okna. Traktując przyłożoną do szyby okiennej kamerę wideo jako rekwizyt w performance, Robakowski badał relacje indywidualnego podmiotu i świata zewnętrznego. W filmie z 1999 roku obrazy rejestrowane w ciągu dwudziestu jeden lat posłużyły Robakowskiemu do zilustrowania wymyślonej przez siebie nostalgicznej opowieści zapełnionej postaciami i zdarzeniami z pamięci zbiorowej okresu PRL i wczesnej III RP. Jednocześnie, sugerując swoją manipulację, Robakowski narzuca widzowi filmu krytyczny stosunek do proponowanej wizji historii. Zdaniem Świdzińskiego, videoperformance traktujący o relacjach podmiotu z czasem naznaczony jest rozszczepieniem między nostalgią a melancholią. Pozycja ta odtwarza kondycję ludzkiego podmiotu usytuowanego zawsze „pomiędzy”.


Słowa kluczowe:

Józef Robakowski, performans, nostalgia, melancholia

Banasiak Bogdan, Słońce ekstazy, noc melancholii. Rzecz o Raymondzie Rousselu, Łódź, Wrocław 2007, s. 76-78.
  Google Scholar

Bieńczyk Marek, Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2000, s. 32, 39-40, 55-61.
  Google Scholar

Boym Svetlana, Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, tlum. L. Stefanowska, w: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, Wołowiec 2002, s. 274, 276, 288, 299.
  Google Scholar

Busza Jerzy, Iluminacje Robakowskiego, w: Wobec fotografii, Warszawa 1983, http://www.robakowski.net/tx37.html.
  Google Scholar

Kępińska Alicja, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945-1978, Warszawa 1981, s. 247-249.
  Google Scholar

Kowalska Bożena, Z rozważań o nowej roli ciała w sztuce, w: Rocznik „Rzeźba Polska” 1992 – 1993, t. 6: Ciało i sztuczność, Wydawnictwo Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 1997, s. 28.
  Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Przestrzeń filmowa poza kadrem, „Kino” 1972, nr 11, s 27.
  Google Scholar

Laplanche Jean, Jean-Bertrand Pontalis, Słownik psychoanalizy, tłum. E. Modzelewska, Warszawa 1996, s. 246-247.
  Google Scholar

Malmor Izabela, Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa, Bialsko-Biała 2010, s. 316.
  Google Scholar

Markowski Michał P., Perekreacja, w: G. Perec, Gabinet kolekcjonera, tłum. M. P. Markowski, Warszawa 2003, s. 85, 151, 158-159, 173, 175.
  Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 7, 15, 17.
  Google Scholar

Rewers Ewa, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005, s. 58, 66-67, 182.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Instalacje, Łódź, 1998, http://www.robakowski.net/tx7.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Kino jest dla mnie najpiękniejszą z instalacji, rozmawiał B. Zmudziński, http://www.robakowski.net/tx29.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Manipuluję!, Warszawa 1988, http://www.robakowski.net/tx4.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Moje multimedialne peregrynacje... + 5 obrazów i kilka autodygresji, w: Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii, Łódź 2006, http://www.robakowski.net/tx12.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Odautorskie szczypanie rzeczywistości, rozmawiała Marta Skłodowska, „Gazeta Wyborcza Łódź” 26.02.2007, http://www.teatry.art.pl/!rozmowy/osrz.htm.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Stan świadomości, 1976.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Sztuka do bólu..., http://www.robakowski.net/tx10.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Termogramy – operacja na realności, 1999, http://www.robakowski.net/tx9.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Video Art – szansa podejścia rzeczywistości, w: Video Art, Lublin 1976, http://www.robakowski.net/tx3.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Żywa galeria, Łódź 1995-1997, http://www.robakowski.net/tx11.html.
  Google Scholar

Spigel Lynn, Od wieków ciemnych do złotego wieku: pamięć kobiet a seriale telewizyjne, tłum. M. Michowicz, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008, s. 327.
  Google Scholar

Symotiuk Stefan, Filozofia i genius loci, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Ugrešić Dubravka, Konfiskata pamięci, tłum. D. J. Ćirlić, w: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, Wołowiec 2002, s. 245-246.
  Google Scholar

Wasilewski Marek, Sztuka nieobecna, Poznań 1999, s. 54, 65.
  Google Scholar

Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, Warszawa 1973, s. 28.
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa 2003, s. 109, 141.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Świdziński, J. (2010) „Między nostalgią a melancholią. „Videoperformance” Józefa Robakowskiego «Z mojego okna» – próba rekonstrukcji i analizy”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 194–207. doi: 10.36744/kf.3067.

Autorzy

Jacek Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Student V roku kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się sztukami wizualnymi, przede wszystkim ame­rykańskim komiksem.



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Jacek Świdziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.