Szaleństwo zwyczajności – zwyczajność szaleństwa. „Rumble Fish” Francisa Forda Coppoli
Abstrakt
Film Rumble Fish (1983) wydaje się niedoceniony wśród osiągnięć F. F. Coppoli. Fabuła dotyczy relacji między dwoma braćmi uwięzionymi w beznadziejnym podmiejskim świecie – Rustym Jamesem (M. Dillon) i starszym, Motocyklistą (M. Rourke). Rusty James szuka dopiero swej drogi, a bardziej doświadczony Motocyklista, który jest daltonistą, lepiej rozumie dramat wolności i konieczności. Sytuacja bohaterów została sugestywnie ukazana w efektownej grze rzeczy-symboli. Główne opozycje zostają oddane przez niezwykły kontrast czarno-białego obrazu i kolorowych ryb w akwarium. Wymowne w filmie symbole trzeba traktować szeroko; są nimi wypchane i żywe zwierzęta, zegary, gra w bilard, motocykl. Także forma została przepojona symboliką – montaż, zdjęcia, gra świateł, chwilowy kolor, metonimiczne zabiegi na obrazie. W efekcie, w pozornie prostym i naturalnie płynącym filmie, mamy do czynienia z materią utkaną z motywów symbolicznych o wyjątkowej etycznej ostrości.
Słowa kluczowe:
Francis Ford Coppola, szaleństwo, zwyczajnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Lipkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Polska
Muzykolog, historyk sztuki, pisarz; autor piętnastu książek (wiersze, opowiadania, powieści, eseje); pracownik Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jego ostatnie trzy książki są poświęcone filozofii sztuki, głównie muzyki: Utopia urzeczywistniona (2009), Pejzaż nadziei (2010), Ponowoczesna pułapka (w druku).
Statystyki
Abstract views: 26PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Krzysztof Lipka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Lipka, Wnętrze salonu – wnętrze piekieł? „Anioł zagłady” Luisa Buñuela (1962) , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Krzysztof Lipka, Życie i śmierć: „Moderato cantabile”. Film Petera Brooka po półwieczu , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie