Wnętrze salonu – wnętrze piekieł? „Anioł zagłady” Luisa Buñuela (1962)
Abstrakt
W niemal każdym filmie pokazuje się wnętrza. Czasem jednak spotykamy się z fabułą, w której wnętrze odgrywa rolę specjalną, jest niejako głównym bohaterem, czynnikiem decydującym o akcji i wymowie dzieła. Trudno zapewne byłoby znaleźć lepszy przykład takiej sytuacji od omawianego filmu Buñuela, w którym „zaklęte” wnętrze bogatego mieszczańskiego salonu więzi grupę ludzi pozornie bez żadnej przyczyny, racji, sensu. Film ten nie jest dziełem w pełni surrealistycznym, można go interpretować na kilka sposobów (politycznie, społecznie, psychologicznie, filozoficznie), przy czym – jak się wydaje – obraz zaciemnia te interpretacje i żadna z wykładni nie jest całkowicie bezsporna (sugerują to pytajniki po każdym z tytułów w tekście). Trudno byłoby upierać się przy poglądzie, że film ten jest arcydziełem, lecz zdanie przeciwne jest równie niepewne. Gdyby za miarę wielkości utworu kinowego przyjąć kryterium możliwości różnorodnej interpretacji, Anioł zagłady mógłby się znaleźć w czołówce dzieł trudnych, złożonych, przeintelektualizowanych.
Słowa kluczowe:
Luis Buñuel, scenografia, klasa wyższaBibliografia
Hall Edward T., Ukryty wymiar, tłum. T. Hołówka, Warszawa 2009.
Google Scholar
Mann Tomasz, Doktor Faustus, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 1962, s. 75.
Google Scholar
Marquard Odo, Aesthetica i anesthetica. Rozważania filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2007, s. 156.
Google Scholar
Picon Gaetan, Panorama myśli współczesnej, tłum. zb., Paryż 1960, s. 338.
Google Scholar
Rilke Rainer Maria, Elegia duinejska VIII, w: tenże, Poezje wybrane, tłum. M. Jastrun, Kraków 1964, s. 160.
Google Scholar
Tatarkiewicz Władysław, Estetyka średniowieczna, Wrocław – Kraków 1960, s. 255.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Lipkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Polska
Muzykolog, historyk sztuki, pisarz, poeta; w latach 1975-2001 redaktor w Polskim Radiu; obecnie adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Autor piętnastu książek, w tym tomików wierszy (Usta i kamień /1992/, Elegie moszczenickie /2000/, Kasztanów Dwadzieścia /2003/), opowiadań (Wariacje zfletem /1989/, Technika własna /2007/), powieści (Pensjonat Barataria /1993/, Wszystko przez Schuberta /2001/, Nóż na gardle /2012/), esejów (Słyszalny krajobraz /2003/, Miasta i klucze /2005/); dwie ostatnie książki są poświęcone filozofii sztuki, głównie muzyki (Utopia urzeczywistniona. Metafizyczne podłoże treści dzieła muzycznego /2009/, Pejzaż nadziei. Historyczny rozwój muzyki jako proces o charakterze teleologicznym 2010/).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Krzysztof Lipka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.