„Forma jest pustką”. O przedmiotach „pustego sensu” w filmach Yasujiro Ozu i Jima Jarmuscha

Mateusz Wilkoń

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Istnieją filmy, które – odwrotnie niż kawałkowane na cinemy ujęcia w filmach zachodnich – uwalniają widza od konieczności pozostawania w nieustającym pogotowiu intelektualnym. To m.in. dzieła Yasujira Ozu, w których przedmioty pozbawione ciążenia znaczeń przywołują ducha zen. Są to przedmioty pustego sensu. Japoński reżyser, umieszczając na planie rekwizyty niezwiązane z fabułą filmu, zwraca uwagę na formalny aspekt dzieła, wyostrza samo ich „bycie”. Służy to zenistycznemu „rozcieńczeniu rzeczywistości”, wprowadzeniu w kadr harmonii jako niezbędnego składnika pustki mu. W filmach Ozu przeważają przedmioty błahe, pospolite, które nie są ani formalnie spektakularne, ani potraktowane fetyszystycznie na sposób Duchampowski. Jim Jarmusch jest miłośnikiem kina Ozu i czerpie z niego inspiracje. Jest też zafascynowany buddyjską kulturą zen, której elementy wprowadza do wszystkich swoich filmów. Jego dzieła wystawiają widza na pokusę nadinterpretacji i zmuszają do szukania z góry zanegowanego sensu. Przynętami w tej interpretacyjnej pułapce są przedmioty pustego sensu, które tylko pozornie znaczą, a w istocie nie są nośnikami żadnych głębszych idei.


Słowa kluczowe:

Yasujiro Ozu, Jim Jarmusch, przedmioty

Atsuta Yuuharu, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie”1984, nr 304-305, s. 64.
  Google Scholar

Berne Eric, W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 37.
  Google Scholar

Eco Umberto, Od form abstrakcyjnych do głębi materii, w: Historia piękna, red. U. Eco, tłum. A. Kuciak, Dom Wydawniczy REBIS sp. z o.o., Poznań 2005, s. 406.
  Google Scholar

Helman Alicja, Roman Ingarden, w: Historia myśli filmowej, red. J. Ostaszewski, A. Helman, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 127.
  Google Scholar

Ingarden Roman, Dzieło literackie i jego konkretyzacje, w: tenże, Szkice z filozofii literatury, wstęp W. Stróżowski, Znak, Kraków 2000, s. 83.
  Google Scholar

Janicki Stanisław, Film japoński, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 204-205.
  Google Scholar

Jarmusch Jim, Kino podróżujących, z Jimem Jarmuschem rozmawia Wolfgang Brenner, tłum. W. Wertenstein, „Kino” 1992, nr 3, s. 9.
  Google Scholar

Loska Krzysztof, Młody Ozu – nowoczesny konserwatysta, w: tenże, Poetyka filmu japońskiego, t. 1, Rabid, Kraków 2009, s. 194-215.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Oszczędność, w: Jim Jarmusch, red. i oprac. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 38.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Przedmowa, w: Jim Jarmusch, red. i oprac. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 5-38
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Obraz urzeczywistniającej się komunikacji spazmatycznej, w: tenże, O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2002.
  Google Scholar

Miyagawa Kazuo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 64.
  Google Scholar

Nagashima Goshu, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie”1984, nr 304-305, s. 69.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, Formalizm, w: Historia myśli filmowej, red. J. Ostaszewski, A. Helman, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 79.
  Google Scholar

Parkes Graham, Ścieżki japońskiej umysłowości, tłum. W. Laskowska, w: Estetyka japońska, t. 3: Estetyka życia i piękno umierania, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2005, s. 174-175.
  Google Scholar

Pierzchała Aneta, Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwyciężona?, Universitas, Kraków 2005, s. 35-78, 179.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Język filmu, Książka i wiedza, Warszawa 2008, s. 54.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Teoretycy – czy film operuje wyłącznie znakami?, w: tenże, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, 2008, s. 479.
  Google Scholar

Richie Donald, Prozaizm i prostota, tłum. L. Niedzielski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 26.
  Google Scholar

Richie Donald, Stan Łaski, tłum. L. Niedzielski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 79-83.
  Google Scholar

Saishō, tłum. Cz. Miłosz, w: I. Dembowski, Zen – klucz do japońskiej duszy, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 33.
  Google Scholar

Schrader Paul, Ozu i zen, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 57.
  Google Scholar

Shimogawara Tomoo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 69.
  Google Scholar

Shimogawara Tomoo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 65.
  Google Scholar

Szyłak Jerzy, Kino i coś więcej: szkice o ponowoczesnych filmach amerykańskich i metafizycznych tęsknotach widzów, Rabid, Kraków 2001, s. 21.
  Google Scholar

Wiącek Elżbieta, Mniej uczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha, Rabid, Warszawa 2001, s. 10, 48, 52.
  Google Scholar

Wojnicka Joanna, Olga Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Park, Bielsko Biała 2005, s. 349.
  Google Scholar

Zeman Marvin, Sztuka zen w filmach Ozu, tłum. I. Dembowski, „Film na świecie” 1984, nr 301-302, s. 46, 48, 52.
  Google Scholar

Zielińska Donata, Poczucie humoru, w: Jim Jarmusch, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 23.
  Google Scholar

Ziomek Łukasz, Recenzje: The Limits of control, „Kino” 2010, nr 4, s. 82-83.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Wilkoń, M. (2011) „„Forma jest pustką”. O przedmiotach «pustego sensu» w filmach Yasujiro Ozu i Jima Jarmuscha”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 31–49. doi: 10.36744/kf.2939.

Autorzy

Mateusz Wilkoń 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Absolwent filologii polskiej (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warsza­wie. Animator kultury, muzyk, poeta, tekściarz. Interesuje się współczesnym kinem polskim, post­modernistycznym kinem nowojorskim oraz w branymi zagadnieniami kina europejskiego i ja­pońskiego, a także socjo- i etnolingwistyką.



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Mateusz Wilkoń

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.