Doświadczenie czy wyobrażenie? O Mannowskim kontekście „Ocalenia” Edwarda Żebrowskiego

Andrzej Szpulak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Tekst zogniskowany jest wokół zagadnienia zastosowania poetyki realizmu w filmie Edwarda Żebrowskiego Ocalenie oraz kontekstowo w powieści Tomasza Manna Czarodziejska góra. Autor próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zarysowany w obu dziełach obraz egzystencji szpitalnej (w wypadku powieści – sanatoryjnej) sytuuje się wobec tejże poetyki. Analizie poddane zostały kolejno: autorefleksja samych twórców, kreacje świata przedstawionego, kreacje bohaterów, ukształtowania czasu oraz wątki autobiograficzne. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż realizm w dziele polskiego reżysera jest reprezentowany w bardziej konsekwentny sposób, stanowiąc podstawową konwencję narracyjną. Jednak w żadnym z utworów nie jest wartością samą dla siebie. W każdym wypadku wypełnia on rolę służebną wobec najgłębszego przesłania.


Słowa kluczowe:

Edward Żebrowski, Tomasz Mann, realizm

Barańczak Stanisław, Zmieniony głos Settembriniego, „Literatura” 1975, nr 29, s. 1, 4-5.
  Google Scholar

Czachowski Kazimierz, T. Mann i jego "Góra czarodziejska", w: Tomasz Mann w krytyce i literaturze polskiej. Antologia tekstów i dokumentów, red. R. Dziergwa, Poznań 2003, s. 188.
  Google Scholar

Janicka Bożena, Wszystko zależy od pytań, jakie zadaje film. Rozmowa z Edwardem Żebrowskim, „Kino” 1972, nr 7, s. 12-16.
  Google Scholar

Karasek Krzysztof, Wątpliwości dotyczące Settembriniego, „Twórczość” 1976, nr 3, s. 89-97.
  Google Scholar

Mann Thomas, Czarodziejska góra, t. 1, tłum. J. Kramsztyk, Warszawa 1972, s. 6.
  Google Scholar

Mann Thomas, Eseje, tłum. J. Błoński, I. Czermakowa, M. Kłos Gwizdalska, W. Jedlicka, M. Kurecka, W. Kwaśniakowa, I. i E. Naganowscy, W. Wirpsza, M. Żurowski, Warszawa 1964, s. 393.
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Szpital Przemienienia, „Filmowy Serwis Prasowy” 1979, nr 3, s. 3.
  Google Scholar

Sontag Susan, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, tłum. J. Anders, Warszawa 1999, s. 5-38
  Google Scholar

Wydmuch Marek, Tomasz Mann, Warszawa 1979, s. 133-135.
  Google Scholar

Zagajewski Adam, Artysta bez właściwości, „Tygodnik Powszechny” 1976, nr 51, s. 1, 4.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Edward Żebrowski – kino dyskursu moralnego, w: Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna i J. Wojnicka, Kraków 2004.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Szpulak, A. (2011) „Doświadczenie czy wyobrażenie? O Mannowskim kontekście «Ocalenia» Edwarda Żebrowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 110–121. doi: 10.36744/kf.2888.

Autorzy

Andrzej Szpulak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Filmoznawca, wykładowca UAM w Poznaniu, autor książek Kino wśród mitów. O filmach śląskich Kazimierza Kutza (2004) oraz Filmy Wojciecha Marczewskiego (2009).



Statystyki

Abstract views: 31
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Andrzej Szpulak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.