Kreacja legendy – kreacja pamięci. Grudzień ’70 w filmie fabularnym
Abstrakt
Autor dzieli tekst na dwie części. W pierwszej prezentuje specyfikę kolejnych obrazów fabularnych traktujących o masakrze na Wybrzeżu z grudnia 1970 r., ujmując to w proces odsłaniania rzeczywistości nieprzedstawionej i do pewnego stopnia nieprzedstawialnej. Szczególnie istotna jest tutaj mikroanaliza Skargi Jerzego Wójcika (1991), filmu dotąd właściwie nie omawianego. Natomiast w drugiej części dokonuje podstawowej analizy mitotwórczej kreacji, jaką posługują się twórcy filmów o Grudniu, odsłaniając jej funeralno-ofiarniczy wymiar. Autor odnajduje przedstawienia o charakterze ikonicznym, ukazuje wielofunkcyjność przytoczeń dokumentalnych, zaś całą refleksję odnosi do rozpoznania określonych komponentów polskiej tożsamości.
Słowa kluczowe:
grudzień 1970, Jerzy Wójcik, pamięć, tożsamośćBibliografia
Hendrykowski Marek, Ikony w kulturze XX w., „Image”, vol. IV, nr 7-8, 2006, s. 15.
Google Scholar
Janicka Bożena, Tren, "Film" 1992, nr17, s. 13.
Google Scholar
Kracauer Siegfried , Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. W. Wertenstein, Gdańsk 2009.
Google Scholar
Kurz Iwona, "Ludzie jak żywi". Historiofotia i historioterapia, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2009, s. 9-10.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Wajda. Portret mistrza w kilku odsłonach, Wrocław 2006, s. 166, 168-1 Lubelski i M. Stroiński, Kr70.
Google Scholar
Nahlik Monika, Katyń w czasach popkultury w: M. Nahlik, Katyń w czasach popkultury w: Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski i M. Stroiński, Ha!Art, Kraków 2009, s. 345.
Google Scholar
Przylipiak Mirosław, Refleksja nad dokumentalizmem w filmach fabularnych Andrzeja Wajdy, w: Kino polskie – reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008, s. 100-101.118.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Szpulakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Filmoznawca, wykładowca UAM w Poznaniu, autor książek Kino wśród mitów. O filmach śląskich Kazimierza Kutza (2004) oraz Filmy Wojciecha Marczewskiego (2009).
Statystyki
Abstract views: 41PDF downloads: 20
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Andrzej Szpulak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Szpulak, Doświadczenie czy wyobrażenie? O Mannowskim kontekście „Ocalenia” Edwarda Żebrowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości