Obca kraina
Abstrakt
Recenzja książki Ewy Mazierskiej European Cinema and Intertextuality. History, Memory and Politics (2011). Autorka książki podejmuje zadanie przedstawienia ważnych wydarzeń w dwudziestowiecznej historii Europy, a zarazem narracji na ich temat przez pryzmat filmów zróżnicowanych gatunkowo i zrealizowanych przez twórców z różnych krajów. W sześciu rozdziałach poświęconych między innymi Zagładzie, europejskiemu terroryzmowi czy upadkowi komunizmu autorka analizuje zarówno filmy, jak i ich intertekstualny – medialny i historiograficzny – kontekst. Recenzentka zwraca uwagę na świadomość metodologiczną autorki i skuteczność, z jaką do filmoznawczych analiz zaprzęga rozległą literaturę historyczną. Jednocześnie wyraża wątpliwości dotyczące interpretacji konkretnych filmów poza ich lokalnym, a zatem bardziej zniuansowanym, kontekstem. Jednak niezależnie od kontrowersyjnych analiz książka Mazierskiej potwierdza walory filmu jako historycznego źródła, a zarazem impulsu do metahistorycznej refleksji.
Słowa kluczowe:
Ewa Mazierska, recenzja, pamięć, kino europejskieBibliografia
Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Google Scholar
Hartley Leslie P., Posłaniec, tłum. R. Grzybowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978.
Google Scholar
Mazierska Ewa, European Cinema and Intertextuality. History, Memory and Politics, Palgrave Macmillan, London 2011.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230319547
Google Scholar
Autorzy
Joanna Krakowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Dialog”. Redaktorka książek Teatr drugiego obiegu (2000), Aktor teoretyczny (2002), Teatr. Rekonstrukcje (2004), współautorka zbioru esejów Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne (2009), autorka monografii Mikołajska. Teatr i PRL (2011).
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Joanna Krakowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krystyna Duniec, Joanna Krakowska, Polskie kino. Obywatel a służba bezpieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy