Ekscytująca zagadka polskiej animacji
Abstrakt
Autor przygląda się twórcom i dziełom reprezentującym tzw. złoty wiek polskiej animacji (twórczość między innymi Jana Lenicy, Waleriana Borowczyka, Witolda Giersza, Daniela Szczechury czy Ryszarda Czekały) i stwierdza, że sztuka ta była bardzo radykalnie włączona w historyczne perturbacje, a zarazem przyczyniała się do redefiniowania ekspresji kulturowej. Wells, patrząc z perspektywy Zachodu, postrzega polskich twórców animacji jako artystów, którzy nie tylko po prostu dają upust meandrom swej wyobraźni, ale którzy zarazem stają się wyrazicielami swoistej pasji, rodzącej się na styku rozmaitych napięć drzemiących w narodzie (np. między mocno zakorzenionym katolicyzmem, mrocznym pogłosem Holokaustu a wpływem sowieckiego komunizmu). Wells stwierdza, że jest to pasja siły samego życia, która od połowy lat 50. do dzisiaj napędza stylizowaną ironię polskiej animacji.
Słowa kluczowe:
polski film animowany, Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Witold Giersz, Daniel Szczechura, Ryszard CzekałaBibliografia
Bergson Henri , Śmiech. Esej o komizmie, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000, s. 11.
Google Scholar
Bresson Robert, Notatki o kinemtografie (fragmenty), tłum. A. Ledóchowski w: Europejskie manifest kina. Antologia, wybór i opracowanie A. Gwóźdź, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 35, 37, 296, 303.
Google Scholar
Autorzy
Paul Wellskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Loughborough University Wielka Brytania
Profesor na Loughborough University (Wielka Brytania), gdzie kieruje inicjatywą badawczą Animation Academy. W swej filmoznawczej działalności naukowej skupia się głównie na teorii i praktyce animacji oraz na praktykach archiwizacyjnych. Zajmuje się także scenopisarstwem i reżyserią teatralną, telewizyjną i radiową. Wydał m.in. Understanding Animation (1998), Animation and America (2002), Animation: Genre and Authorship (2002), The Fundamentals of Animation (2006; wyd. polskie: Animacja, 2009) Basics Animation: Scriptwriting (2007) i The Animated Bestiary: Animals, Cartoons and Culture (2008). Jest redaktorem czasopisma „Animation Practice, Process and Production” i przewodniczącym The Association of British Animation Collections (ABAC).
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Paul Wells

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.