Wnętrze średniowiecznego klasztoru jako przestrzeń mrocznych tajemnic

Iwona Kolasińska-Pasterczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W przypadku klasztoru metafora „wnętrza” jako świata jest szczególnie uzasadniona. Jeśli zewnętrze i wnętrze tworzą „dialektykę rozdarcia” (jak to ujmował Gaston Bachelard), to mikrokosmos klasztoru – wnętrze praktycznie pozbawione zewnętrza – w pewnych przypadkach może stać się pułapką i sceną transgresji. Dla potwierdzenia tego faktu zostały przywołane trzy „odsłony” klasztornych wnętrz. Pierwszą stanowi cykl filmów poświęconych osobie św. Franciszka z Asyżu oraz historia uwięzienia w klasztorze w Toledo św. Jana od Krzyża. Wiąże je fakt, że obaj (choć w innym czasie) byli inicjatorami odnowy w łonie Kościoła czy zakonu, jak również to, że klasztor nabiera w nich znaczenia negatywnego horyzontu odniesienia. Drugą odsłonę stanowią filmy (wprowadzające mikrokosmos klasztoru dominikańskiego i wątek inkwizycji) demaskujące połączenie religijnego fanatyzmu i okrucieństwa czynionego w imię wiary. To filmy, w których klasztorne pomieszczenia przekształcają się w sale tortur. W trzeciej odsłonie, na przykładzie benedyktyńskiego opactwa – idealnego opactwa XIV wieku (z Imienia Róży) – zilustrowane zostało średniowieczne uniwersum, w którym odbijają się wszystkie kontrowersje religijne epoki.


Słowa kluczowe:

klasztor, Gaston Bachelard, średniowiecze

Bachelard Gaston, Dialektyka zewnętrza i wnętrza (cz. II), przeł. Joanna Skoczylas, w: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji. Oprac. Wojciech Karpiński. Czytelnik, Warszawa 1974, s. 284, 289.
  Google Scholar

Bachmann Gideon, The Name of the Rose, „Sight and Sound”1986, Spring 2, s. 130.
  Google Scholar

Bertlett Robert, Panorama średniowiecza, przeł. Dorota Stefańska-Szewczuk. Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2002, s. 82, 291, 298.
  Google Scholar

Carr-Gomm Sarah , Słownik symboli w sztuce. Motywy, mity, legendy w malarstwie i rzeźbie, przeł Bożenna Stokłosa. Wydawnictwo RM, Warszawa 2001, s. 62.
  Google Scholar

Eco Umberto, Imię Róży, przeł. Adam Szymanowski, Warszawa 1987, s. 578, 593, 594.
  Google Scholar

Encyklopedia Chrześcijaństwa. Historia i współczesność 2000 lat nadziei. Ks. Henryk Witczak (red.), Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2000, s. 76. 174, 221, 219-220, 265, 328, 519, 538.
  Google Scholar

Helman Alicja, Buntownik i artysta (Saura o św. Janie od Krzyża), „Studia Filmoznawcze” nr 25 (pod. red. Sławomira Bobowskiego), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 13, 14, 21-22.
  Google Scholar

Lambert Malkolm, Herezje średniowieczne. Od reformy gregoriańskiej po reformację, przeł. Wacław Jan Popowski. Wydawnictwo MARABUT, Oficyna Wydawnicza VOLUMEN, Gdańsk-Warszawa 2002, s. 268, 275-279, 280, 285-287.
  Google Scholar

Lurker Manfred , Słownik obrazów i symboli biblijnych, przeł. Kazimierz Romaniuk. Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1989, s. 42.
  Google Scholar

Szczepański Tadeusz, Pasja według Carla Theodora Dreyera. „Film na świecie” 1989, nr 366, s. 27.
  Google Scholar

Szczepański Tadeusz, VI. Skandynawia, w: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina tom I. Kino nieme. Universitas, Kraków 2009, s. 344.
  Google Scholar

Światowa Encyklopedia Filmu Religijnego. Ks. Marek Lis, Adam Garbicz (red.), Biały Kruk Sp. z o.o., Kraków 2007, s. 163.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Kolasińska-Pasterczyk, I. (2012) „Wnętrze średniowiecznego klasztoru jako przestrzeń mrocznych tajemnic”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 170–191. doi: 10.36744/kf.2832.

Autorzy

Iwona Kolasińska-Pasterczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk filmu; adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audio­wizualnych UJ. Wydała Kobieta i demony. O wodzu horroru filmowego (2003), Piekła Luisa Bunuela. Wokół problematyki sacrum i profanum (2007). Współredaktorka (obok E. Wilka) książki Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kul­tury? (2008).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Iwona Kolasińska-Pasterczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.