Uniwersum bez granic. Transnarodowe kino Waleriana Borowczyka
Abstrakt
Walerian Borowczyk zostaje przez autorkę ukazany jako typ twórcy przekraczającego granice w trzech wymiarach: tematycznym (przez erotyzm związany z transgresją rozmaitych tabu), modelu kina narodowego (przez rezygnację z perspektywy lokalnej na rzecz nawiązań do europejskiego dziedzictwa kulturowego) i ponadczasowym (przez uniwersalizację ludzkiego doświadczenia zmysłowości pomimo opowieści ujętych w „kostium historyczny”). Te warianty „przekroczenia” autorka ilustruje w oparciu o twórczość fabularną Borowczyka przypadającą na lata 1968-1988 (tj. od Goto, wyspy miłości po Rytuały miłości). Kino Borowczyka (Polaka na stałe mieszkającego we Francji – w latach 1959-2006) trzeba kwalifikować jako „europejskie”, w znaczeniu: przywołujące świat Starego Kontynentu (a nie ukierunkowane na Nowy Świat). Transnarodowa specyfika tej twórczości ma swoje źródło w osadzeniu jej w szerszym paradygmacie europejskiej sztuki – literackiej (od Owidiusza po Mandiargues’a, z uwzględnieniem twórców łączących dyskurs erotyczny z religijnym, m.in. Sade’a, Bataille’a i przedstawicieli XX-wiecznej awangardy) i wizualnej (przez stylistyczne nawiązania do tradycji „kobiecych aktów” w malarstwie europejskim, m. in. Moreau, Ingres, Courbert); natomiast ponadczasowy, uniwersalny wymiar erotycznych napięć wynika z przyjętej perspektywy transhistorycznej (od starożytności po I wojnę światową z wykluczeniem Europy po 1950 r.).
Słowa kluczowe:
Walerian Borowczyk, transgresja, EuropaBibliografia
Eberhardt, K. O polskich filmach. Warszawa, 1982.
Google Scholar
Kwas, P. „Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka”. Kwartalnik Filmowy 66 (2009).
Google Scholar
de Mandiargues, A. P. Mascarets. Paris: Gallimard, 1971.
Google Scholar
Piątek, W. „Walerian Borowczyk – szyderca czy moralista?”. Powiększenie 3 (1983).
Google Scholar
Porębski, M. „Uwagi o genezie twórczości filmowej Borowczyka i Lenicy”. Kwartalnik Filmowy 4 (1964).
Google Scholar
Robinson, J. M. Walerian Borowczyk. Cinema of Erotic Dreams. UK, 2008.
Google Scholar
Thompson, D. Walerian Borowczyk. DVD Argos Films 2005.
Google Scholar
Autorzy
Iwona Kolasińska-Pasterczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk filmu; adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka artykułów w książkach zbiorowych i periodykach naukowych, m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Studiach Filmoznawczych”. Opublikowała książkę Kobieta i demony. O widzu horroru filmowego (2003), za którą otrzymała Nagrodę Indywidualną Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (2004). Jest autorką pierwszej w Polsce książki poświęconej twórczości filmowej Bunuela Piekła Luisa Bunuela. Wokół problematyki sacrum i profanum (2007). Współredaktorka (obok Eugeniusz Wilka) tomu Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury? (2008). Przygotowuje książkę Imaginaria Poego i Cormana.
Statystyki
Abstract views: 67PDF downloads: 54
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Iwona Kolasińska-Pasterczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Wnętrze średniowiecznego klasztoru jako przestrzeń mrocznych tajemnic , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej