Butterkinder – austriacki epizod z historii europejskich dzieci
Abstrakt
Szkicując sytuację Austrii po 1945 r. i odwołując się do filmu Butterkinder – Überleben nach dem Krieg. Kinderverschickung aus Österreich 1945-1950 (reż. Alois Hawlik, prod. Austria –Hiszpania, 2007), autorka przypomina mało znany epizod z historii Austrii dotyczący Butterkinder, czyli dzieci wysyłanych z Austrii zaraz po wojnie za granicę, by odżywiły się i odzyskały wiarę w lepszy świat. Od 1945 r. rodziny ze Szwajcarii, Belgii, Irlandii, Danii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Hiszpanii, Portugalii i Węgier przyjęły od 80 000 do ponad 100 000 austriackich dzieci. Niektóre z nich pozostały na zawsze u swych nowych opiekunów. Autorka zwraca uwagę, że film pokazał okres powojenny nie z punktu widzenia zwycięzców lub pokonanych, ale dzieci, i po raz pierwszy dał szansę przemówić samym – dorosłym już – „maślanym dzieciom”, przywrócił światu i samym Austriakom pamięć o tym wydarzeniu, przypominając przy okazji jedną z pierwszych powojennych europejskich akcji pomocowych, która pozostawiła ślad ponad granicami i była demonstracją europejskiej solidarności na długo przed zjednoczeniem Europy.
Słowa kluczowe:
Alois Hawlik, Butterkinder, kino austriackieBibliografia
Maisel-Schulz Christine, Kinderlandverschickungen österreichischer Kinder nach Spanien in den Mangeljahren nach dem Zweiten Weltkrieg, Universität Wien 2010.
Google Scholar
Verschickt in die Schweiz. Kriegskinder entdecken eine bessere Welt, red. A. Partl, W. Pohl, Böhlau Verlag, Wien 2005.
Google Scholar
Autorzy
Beata Kosińska-Krippnerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; redaktorka “Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002. Autorka pracy doktorskiej pt. Poetyka polskiej telenoweli dokumentalnej (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Marka Hendrykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Beata Kosińska-Krippner
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.