Plastelinografia inności. O twórczości Adama Elliota
Abstrakt
Przedmiotem tekstu jest twórczość australijskiego reżysera, animatora i scenarzysty Adama Elliota. Autorka wykazuje, że jego dzieła są przejawem autorskiej jakości powstałej na styku rozrywki i indywidualności. Elliot tworząc poza obszarem kina amerykańskiego i europejskiego oraz uprawiając tradycyjną, plastelinową animację przedmiotową, realizowaną za pomocą techniki poklatkowej, wyróżnia się na tle dominującej obecnie animacji cyfrowej. Przez interpretację filmów Magdalena Hanczyn wyodrębnia dominantę jego dzieł i strukturę lejtmotywów tematyczno-stylistycznych. Ponieważ postać-jednostka to centralny temat wszystkich jego filmów, stanowiący oś każdej historii, autorka zajmuje się konstrukcją Elliotowskiego bohatera. Ponadto wykazuje, w jaki sposób forma filmowa wpływa na rozumienie znaczeń przez widza oraz zwraca uwagę na tkwiący w twórczości australijskiego reżysera pierwiastek (auto)biograficzny, odpowiadając na pytanie, dlaczego reżyser tworzy filmy o inności.
Słowa kluczowe:
Adam Elliot, inność, kino australijskieBibliografia
Ariès, Philippe. 1992. Człowiek i śmierć. Tłum. E. Bąkowska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. 1996. Socjologia. Tłum. J. Łoziński. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Buckmaster, Luke. Interview with Adam Elliot, writer/director/designer of Mary and Max. http://blogs.crikey.com.au/cinetology/2009/04/10/q-a-with-mary-and-max-writerdirectordesigner-adam-elliot/. Dostęp:.
Google Scholar
Burke, Craig. Interview with Adam Elliot. http://www.designfederation.net/interviews/adam-elliot/.
Google Scholar
Elliot, Adam. An Introduction to Mary & Max by Adam Elliot. http://www.maryandmax.com/downloads/pdf/USpresskit.pdf/.
Google Scholar
Frith, Uta. 2005. Autyzm i zespół Aspergera. Tłum. B. Godlewska. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 2000. Nie tylko Disney. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Helman, Alicja. 2007. Teoria autorska. W: A. Helman, J. Ostaszewski (red.). Historia myśli filmowej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Karpiński, Maciej. 2006. Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Milfull, Tim. Cinema: An Interview with Adam Elliot. http://reviews.media-culture.org.au/modules.php?name=News&file=article&sid=3239.
Google Scholar
Przedpełska-Bieniek, Małgorzata. 2006. Dźwięk w filmie. Warszawa: Agencja Producentów Filmowych.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. 1994. Kino stylu zerowego. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Wells, Paul. 2009. Animacja. Tłum. A. Garbiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Wotzke, Anders. Interview with Adam Elliot. http://cutprintreview.com/interviews/adam-elliot-interview/.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Hanczynkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym UŚ w Katowicach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Magdalena Hanczyn
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.