„Cadre de vie”. Film „Dwie lub trzy rzeczy, które o niej wiem” (1967) Jean-Luca Godarda, francuska telewizja i dyskurs architektoniczny

Jacqueline Maurer

jacqueline.maurer@uzh.ch
Uniwersytet w Zurychu (Szwajcaria)
https://orcid.org/0000-0002-1722-1593

Abstrakt

Autorka demonstruje, w jaki sposób reżyser wpisał się swą produkcją we współczesny dyskurs krytyczny na temat społecznego projektu wielkich zespołów mieszkaniowych (grands ensembles). Godard chciał pokazać ów wielki zespół, a zarazem wielki/większy obraz tego, jak wygląda życie we współczesnej, konsumpcyjnie nastawionej Francji. Główna bohaterka Juliette Johnson jest przykładem statystycznej francuskiej obywatelki, a jednocześnie metaforą paryskiej aglomeracji, która przeszła ogromną transformację. Autorka koncentruje swą uwagę na zastosowanym w filmie 360-stopniowym ujęciu panoramującym, a także odnosi się do pojęcia kadru (cadre), co w efekcie pozwala jej połączyć teorię filmu ze współczesnym dyskursem na temat tego, jak ukształtowanie miejskiej zabudowy (décor) wpływa na jakość i warunki życia (cadre de vie). Analiza dwóch sekwencji tego filmu oraz historyczna kontekstualizacja dyskursów architektonicznych i teorii została w artykule uzupełniona porównaniem z dokumentalnymi programami telewizyjnymi. To właśnie te audycje swego czasu podsyciły dyskusję na temat budownictwa komunalnego, ale ich twórcy zdjęcia panoramiczne zastosowali dopiero po premierze Dwóch lub trzech rzeczy[artykuł opublikowany w języku angielskim jako: „Cadre de vie”. Jean-Luc Godard’s „Deux ou trois choses que je sais d’elle” (1967), French TV and Architectural Discourse]


Słowa kluczowe:

Jean-Luc Godard, kino francuskie, osiedle mieszkaniowe, architektura, Cité des 4000 Sud, ujęcie panoramiczne

Aillaud, É. (1968). Les dangers de la préfabrication. Techniques et architecture, 29 (5), p. 74.
  Google Scholar

Avermaete, T. (2005). Another Modern. The Post-war Architecture and Urbanism of Candilis-Josic-Woods. Rotterdam: NAi.
  Google Scholar

Bachmann, C., Basier, L. (1989). Mise en images d’une banlieue ordinaire: Stigmatisations urbaines et stratégies de communication. Paris: Syros-Alternatives.
  Google Scholar

Banham, R. (1966). The New Brutalism, Ethic or Aesthetic?. London: The Architectural Press.
  Google Scholar

Bazin, A. (1975). Peinture et cinéma. In: A. Bazin, Qu’est-ce qu’est le cinéma (pp. 187-192). Paris: Les Éditions du Cerf.
  Google Scholar

Bazin, A. (1975). Théâtre et cinéma. In: A. Bazin, Qu’est-ce qu’est le cinéma (pp. 129-178). Paris: Les Éditions du Cerf.
  Google Scholar

Bergala, A. (2004). Deux ou trois choses que je sais d’elle, ou philosophie de la sensation. Paris: Argos Films.
  Google Scholar

Bergala, A. (2005). Jean-Luc Godard (1930). In: T. Jousse, T. Paquot (eds.), La ville au cinéma: Encyclopédie (pp. 710-716). Paris: Éditions Cahiers du Cinéma.
  Google Scholar

Bergala, A. (2006). Deux ou trois choses que je sais d’elle, 1966. In: A. Bergala, Godard au travail: Les années 60 (pp. 322-341). Paris: Éditions Cahiers du Cinéma.
  Google Scholar

Bergala, A. (2016, September 9). Le Paris de Jean-Luc Godard. ParisCinemaRegion.fr. http://www.pariscinemaregion.fr/fiches/le-paris-de-jean-luc-godard/
  Google Scholar

Calsat, J. H. (1968). Adaptation de l’habitat au site. UIA, 50, pp. 7-8.
  Google Scholar

Candilis, G. (1967). Housing, the Heart of the Problem (English Summary). L’Architecture d’aujourd’hui, 38 (130), p. CXII.
  Google Scholar

Canteux, C. (2014). Filmer les grands ensembles – Villes rêvées, villes introuvables, une histoire des représentations audiovisuelles des grands ensembles (milieu des années 1930 – début des années 1980). Paris: Créaphis Editions.
  Google Scholar

Cardin, A. (2006). Les 4000 logements de La Courneuve: Réalités et imaginaires cinématographiques. Revue d’histoire critique, 98. http://journals.openedition.org/chrhc/864
  Google Scholar

Charbit, E. (2001). Aliénation des constructions. Vertigo, 21, pp. 145-148.
  Google Scholar

Chombart de Lauwe, P.-H. (1963). Préface. In: R. Kaës, Vivre dans les grands ensembles. Paris: Les éditions ouvrières.
  Google Scholar

Chombart de Lauwe, P.-H. (1968). Participation de l’habitant à l’élaboration de son habitation. UIA, 50, pp. 14-17.
  Google Scholar

Collet, J., Delahaye, M., Fieschi, J.-A., Godard, J.-L., Tavernier, B. (1962). Entretien: Les Cahiers rencontrent Godard après ses quatre premiers films. Cahiers du cinéma, 138, pp. 20-39.
  Google Scholar

Côme, T. (2017). L’Institut de l’environnement: Une école décloisonnée: urbanisme, architecture, design, communication. Paris: Éditions B42.
  Google Scholar

Côme, T. (2018). L’institut de l’environnement, 1969-1971: Le rêve d’une architecture pédagogique décloisonnée. In: G. Lambert, É. Marantz (eds.), Architectures manifestes: Les écoles d’architecture en France depuis 1950 (pp. 165-178). Genève: MétisPresses.
  Google Scholar

Cupers, K. (2014). The Social Project: Housing Postwar France. Minneapolis: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816689644.001.0001   Google Scholar

de Baecque, A. (2005). La cinéphilie: Invention d’un regard, histoire d’une culture. Paris: Hachette Littératures.
  Google Scholar

de Baecque, A. (2010). Quand on soulève les jupes de la ville, on en voit le sexe. In: A. de Baecque, Godard, biographie (pp. 334-344). Paris: Grasset.
  Google Scholar

de Baecque, A. (2011). Le cas Kapo. „De l’abjection”, ou comment Jacques Rivette forge une morale de la représentation des camps de la mort. Revue d’Histoire de la Shoah, 195, pp. 211-238.
DOI: https://doi.org/10.3917/rhsho.195.0211   Google Scholar

Didi-Huberman, G. (2015). Passées citées par JLG. Paris: Les éditions de minuit.
  Google Scholar

Domarchi, J., Doniol-Valcrose, J., Godard, J.-L., Kast, P., Rivette, J., Rohmer, E. (1959). Hiroshima notre amour. Cahiers du cinéma, 97, pp. 1-18.
  Google Scholar

Ehninger, E. (2016). 360°, Landschaftsprojektionen und ihr bildkritisches Potenzial. In: L. Haberer, A. Urban (eds.), Bildprojektionen, Filmisch-fotografische Dispositive in Kunst und Architektur (pp. 285-302). Bielefeld: Transcript.
  Google Scholar

Faroult, D. (2018). Déplacer le cinéma? (1966). In: D. Faroult, Godard: Inventions d’un cinéma politique (pp. 69-91). Paris: Les prairies ordinaires.
  Google Scholar

Fieschi, J.-A. (1962). La difficulté d’être Jean-Luc Godard. Cahiers du cinéma, 137, pp. 14-25.
  Google Scholar

Foucault, M. (1975). Panoptisme. In: Surveiller et punier: Naissance de la prison (pp. 197-229). Paris: Gallimard.
  Google Scholar

Frochaux, M. (2018). L’Institut de l’Environnement, 1969-1971: Une pédagogie expérimentale. In: C. Maniaque Benton (ed.), Les années 68 et la formation des architectes (pp. 170-181). Rouen: Éditions Point de Vues.
  Google Scholar

Gaston, R. W. (1996). Decorum. In: J. Turner (ed.), The Dictionary of Art (vol. 8, pp. 612-614). London – New York: Macmillan – Grove.
  Google Scholar

Godard, J.-L. (1966). La vie moderne. Le Nouvel Observateur, 100, pp. 53-56.
  Google Scholar

Guzzetti, A. (1981). Two or Three Things I Know About Her: Analysis of a Film by Godard. Cambridge: Harvard University Press.
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674284555   Google Scholar

Huguet, M. (1965). Les femmes dans les grands ensembles. Revue française de sociologie, VI (2), pp. 215-227.
DOI: https://doi.org/10.2307/3320038   Google Scholar

Huguet, M. (1971). Les femmes dans les grands ensembles: De la relation entre une réalité concrète et sa mythologie. Paris: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique.
  Google Scholar

Josic, A. (1980). Doctrines & incertitudes. Les cahiers de la recherché architecturale, 6-7, pp. 39-40.
  Google Scholar

Kaës, R. (1963). Vivre dans les grands ensembles. Paris: Les éditions ouvrières.
  Google Scholar

Lacoste, Y. (1963). Un problème complexe et débattu: Les grands ensembles. Bulletin de l’association de géographes français, 318-319, pp. 37-46.
DOI: https://doi.org/10.3406/bagf.1963.5657   Google Scholar

Maniaque Benton, C., Marantz, É., Violeau, J.-L. (eds.) (2018). Mai 68: L’architecture aussi! Exhibition catalogue – Cité de l’architecture & du patrimoine, 16.05.-17.09.1968. Paris: Éditions B2 – Cité de l’architecture & du patrimoine.
  Google Scholar

Michel, G. (1967, April). Recherches sur la santé mentale dans les „Grands ensembles”. La vie urbaine: Urbanisme, habitation, aménagement du territoire, pp. 127-150.
  Google Scholar

Moullet, L. (1959). Sam Fuller. Cahiers du cinéma, 93, pp. 11-19.
  Google Scholar

Mumford, E. P. (2000). The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960. Cambridge: The MIT Press.
  Google Scholar

Pantenburg, V. (2013). Back and Forth. Anmerkungen zum horizontalen Kameraschwenk. In: P. Rathgeber, S. Nina (eds.), BildBewegungen (pp. 159-177). München: Wilhelm Fink Verlag.
  Google Scholar

Pantenburg, V. (2016). Kameraschwenk. Stil – Operation – Geste?. In: J. Blunk, T. Kaiser, D. Kammerer, C. Wahl (eds.), Filmstil: Perspektivierungen eines Begirffs (pp. 236-253). München: Edition Text & Kritik.
  Google Scholar

Pedret, A. (2013). Team 10: An Archival History. London – New York: Routledge – Taylor & Francis Group.
  Google Scholar

Penz, F. (2003). Architecture and the Screen from Photography to Synthetic Imaging. Capturing and Building Space, Time and Motion. In: M. Thomas, F. Penz (eds.), Architectures of Illusion. From Motion Pictures to Navigable Interactive Environments (pp. 135-164). Bristol: Intellect.
  Google Scholar

Pottier, J.-M. (2016, January 29). „Le travelling de Kapo”: Comment Rivette nous a fait réfléchir sur la Shoa au cinéma. Slate.fr. http://www.slate.fr/story/113377/travelling-kapo-rivette-shoah
  Google Scholar

Rey, A. (ed.) (2005). Le grand Robert de la langue française (2nd ed.). Paris: Dictionnaire Le Robert.
  Google Scholar

Risselada, M., Heuvel, D. van den (eds.) (2005). Team 10, 1953-81. In Search of a Utopia of the Present – Exhibition Catalogue – Netherlands Architecture Institute, Rotterdam, 24.09.2005-8.01.2006. Rotterdam: NAi.
  Google Scholar

Shonfield, K. (2000). Free Circulation = Free Copulation: Women and Roads in „Nana” and „Two or Three Things I Know About Her”. In: K. Shonfield, Walls Have Feelings. Architecture, Film, and the City (pp. 111-129). London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Smith, D. (2015). Paris Plays Itself: Widescreen and the City. Architecture and Culture, 3 (1), pp. 17-32.
DOI: https://doi.org/10.2752/205078215X14236574273547   Google Scholar

Soudreau, P. (1960). Jour mondial de l’urbanisme 1959: Déclaration de Pierre Sudreau, ministre de la construction. Urbanisme, 66, pp. 4-5.
  Google Scholar

Taunton, M. (2009). Delouvrier, de Gaulle and Godard. In: M. Taunton, Fictions of the City: Class, Culture and Mass Housing in London and Paris (pp. 183-195). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Tobelem-Zanin, C. (1995). La qualité de la vie dans les villes françaises. Rouen: Publications de l’Université de Rouen.
  Google Scholar

Vago, P. (1968). Introduction. UIA, 50, p. 3.
  Google Scholar

Van Waerbeke, J. (2011). Paysage et politique dans les banlieues cinématographiques. In: I. Trivisani-Moreau (ed.), Paysages politiques (pp. 183-195). Rennes: Presses universitaires de Rennes.
  Google Scholar

Vimenet, C. (1966). Les „étoiles filantes”. Le Nouvel Observateur, 71, pp. 18-19.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-05-25

Cited By / Share

Maurer, J. (2020) „„Cadre de vie”. Film «Dwie lub trzy rzeczy, które o niej wiem» (1967) Jean-Luca Godarda, francuska telewizja i dyskurs architektoniczny”, Kwartalnik Filmowy, (109), s. 68–85. doi: 10.36744/kf.274.

Autorzy

Jacqueline Maurer 
jacqueline.maurer@uzh.ch
Uniwersytet w Zurychu Szwajcaria
https://orcid.org/0000-0002-1722-1593

Studiowała historię sztuki i germanistykę na Uniwersytecie w Bazylei oraz w University College London. Wykładała w Katedrze Teorii Architektury w Instytucie Historii i Teorii Architektury na Politechnice Federalnej w Zurychu. Obecnie na wydziale filmoznawstwa Uniwersytetu w Zurychu kończy doktorat zatytułowany (In)appropriate Scales? Research in Film, Architecture and Urbanism with Jean-Luc Godard, finansowany przez Swiss National Science Foundation. Od listopada 2019 r. jest pracownikiem naukowym w Instytucie Architektury Uniwersytetu Nauk Stosowanych i Sztuki w Muttenz pod Bazyleą. Zajmowała się edukacją artystyczną w Muzeum Sztuki w Bazylei. Była jednym z kuratorów wystawy gta Films prezentującej materiały filmowe o architekturze z archiwów w Zurychu i Lizbonie. Jest członkiem European Network for Cinema and Media Studies oraz Gesellschaft für Medienwissenschaft.



Statystyki

Abstract views: 537
PDF downloads: 233


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Jacqueline Maurer

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.