Ostatni seans filmowy
Abstrakt
Antologia tekstów Pamięć kina (red. Andrzej Gwóźdź, współpraca red. Barbara Kita; 2013) jest złożona z jedenastu esejów autorstwa wybitnych polskich filmoznawców i badaczy mediów, a dotyczy ich filmowych inicjacji. Zapisy pamięci o wizualnych fascynacjach stanowią swego rodzaju komentarz do profesjonalnych wyborów autorów, prezentując zarazem drogi refleksji filmoznawczej i przemiany praktyki kinowej. Recenzentka wskazuje konteksty, w jakich przygotowany zbiór może zostać odczytany, choć oczywiście nie wyczerpuje wszystkich tropów lektury, której złożoność jest zależna od filmoznawczych zainteresowań i wrażliwości czytelnika. Obszar refleksji oraz jej charakter, zakreślany przez autorów i twórców antologii, prowokuje do odczytań metaforycznych w ramach figur palimpsestu i locus amoenus jako odpowiednio: opisu pracy pamięci i zorganizowania materiału oraz zmysłowej figury pamięci o kinie i pamięci kina.
Słowa kluczowe:
recenzja książki, Andrzej Gwóźdź, pamięćBibliografia
Pamięć kina, red. Andrzej Gwóźdź, współpraca red. Barbara Kita, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2013.
Google Scholar
Autorzy
Marta Brzezińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktor nauk humanistycznych, kulturoznawca. Pracuje na Wydziale Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej. Laureatka nagrody i wyróżnienia w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (edycja 2008 i 2009).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Marta Brzezińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marta Brzezińska, Wobec kanonu. Współczesny film niemiecki wobec tradycji Nowego Kina Niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki