Wobec kanonu. Współczesny film niemiecki wobec tradycji Nowego Kina Niemieckiego
Abstrakt
Celem artykułu jest nie tyle wyodrębnienie i opisanie ewentualnych podobieństw między formacją Nowego Kina Niemieckiego a najnowszym filmem niemieckim, ile ukazanie tych dwóch zjawisk filmowych w relacji do siebie, gdzie film najnowszy nawiązuje (w różny sposób) do starszej formacji, polemizuje z nią i rozwija proponowane sensy, staje się jego medium. Zjawisko Nowego Kina Niemieckiego jest tu rozumiane jako centrum i kanon, z uwzględnieniem którego najnowszy film jest opisywany, lecz może być także interpretowany. Jak proponuje autorka, przedstawienie interferencji wybranych aspektów obu zjawisk służy zaprezentowaniu różnorodności filmu niemieckiego po 1989 r., a relacji między tymi zjawiskami jako dynamicznej, aktualizującej się. Owo przedstawienie zostaje przez autorkę dokonane z uwzględnieniem odwołań do opracowań, w których próbuje się rewidować obszary uchodzące za już rozpoznane oraz które proponują odczytania najnowszego filmu niemieckiego w ścisłym odniesieniu do Nowego Kina Niemieckiego.
Słowa kluczowe:
Nowe Kino Niemieckie, kanon, współczesne kino niemieckieBibliografia
Abel, Marco. The counter-cinema of the Berlin School. Rochester, New York: Camden House, 2013.
Google Scholar
Ahrens, Jörn. Fassbinders Heimat. In Heimat und Fremde. Selbst-, Fremd- und Leitbilder in Film und Fernsehen, edited by Claudia Böttcher, Judith Kretzschmar, and Markus Schubert, 17-34. München: Martin Meidenbauer Verlagsbuchhandlung, 2009.
Google Scholar
Casati Rebecca. „Oskar Roehler über Familie“. Süddeutsche Zeitung, Januar 1, 2009.
Google Scholar
Clarke, David, ed. German cinema since unification. Birmingham: Continuum, 2006.
Google Scholar
Cook, Roger F., Lutz Koepnick, Kristin Kopp and Brad Prager, ed. Berlin School Glossary. An ABC of the new wave in German cinema. Bristol, Chicago: Intellect, 2013.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xw69x
Google Scholar
Cooke, Paul, and Chris Homewood, ed. New directions in German cinema. London: I.B. Tauris & Co, 2011.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755698639
Google Scholar
Cooke, Paul. Representing East Germany since unification. From colonization to nostalgia. New York: Berg Publishers, 2005.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350214811
Google Scholar
Corrigan, Timothy. New German Film. The Displaced Image. Austin: University of Texas Press 1983.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. New German Cinema. A history. Basingstoke: Macmillan 1989.
Google Scholar
Fisher, Jaimey, ed. Generic histories of German cinema. Genre and its deviations. Rochester, New York: Camden House, 2013.
Google Scholar
Fisher, Jaimey, and Brad Prager, ed. The collapse of the conventional. German film and its politics at the turn of the twenty-first century. Detroit: Wayne State University Press, 2010.
Google Scholar
Fiuk Ewa. Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków. Wrocław: Atut, 2012.
Google Scholar
Flinn, Caryl. The New German Cinema. Music, history, and the matter of style. Berkeley: University of California Press, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937154
Google Scholar
Frey, Mattias. Postwall German cinema. History, film history, and cinephilia. New York, Oxford Berghahn, 2013.
Google Scholar
Grob, Norbert, Hans Helmut Prinzler, and Eric Rentschler, ed. Neuer Deutscher Film. Stuttgart: Reclam, 2012.
Google Scholar
Haines, Brigid, Stephen Parker and Colin Riordan, ed. Aesthetics and politics in modern German culture. Bern: Peter Lang AG, 2010.
Google Scholar
Hake, Sabine. Screen nazis: cinema, history, and democracy. Madison: University of Wisconsin Press, 2012.
Google Scholar
Hodgin, Nick. Screening the East. Heimat, memory and nostalgia in German film since 1989. New York, Oxford: Berghahn, 2013.
Google Scholar
Kaes, Anton. „The presence of the past: Rainer Werner Fassbinder’s The marriage of Maria Braun”. In The historical film. History and memory in media, edited by Marcia Landy, 173-200. London: The Atlone Press, 2001.
Google Scholar
Kapczynski, Jennifer M. and Michael D. Richardson, ed. A new history of German cinema. Rochester, New York: Camden House, 2014.
Google Scholar
Koepnick, Lutz. „Reframing the past: heritage cinema and Holocaust in 1990s”. New German Critique 87 (2002): 47-82.
DOI: https://doi.org/10.2307/3211135
Google Scholar
Koepnick, Lutz. „The sounds of others”. In «The lives of others» and contemporary German film. A companion, edited by Paul Cooke, 179-197. Berlin: De Gruyter, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110268478.179
Google Scholar
Kuhn, Annette, and Guy Westwell. A dictionary of film studies. Oxford: Oxford University Press, 2012.
DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780199587261.001.0001
Google Scholar
Leweke, Anke, and Katja Nicodemus, «Sie war schon zwanghaft», „Die Tageszeitung“, April 20, 2000.
Google Scholar
Ludewig, Alexandra. Screening nostalgia. 100 years of German Heimat Film. Bielefeld: transcript Verlag, 2011.
DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839414620
Google Scholar
Naughton, Leonie. That was the Wild East: film culture, unification, and the «new» Germany. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2002.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.17238
Google Scholar
O’Brien, Mary-Elizabeth. Post-Wall German cinema and national history. Utopianism and dissent. Rochester, New York: Camden House, 2012.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781571138255
Google Scholar
Palmowski, Jan. Inventing a socialist nation. Heimat and the politics of everyday life in the GDR 1945-1990. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
Google Scholar
Pflaum, Hans Günther and Hans Helmut Prinzler. Film in der Bundesrepublik Deutschland: der neue deutsche Film von den Anfängen bis zur Gegenwart. Ein Handbuch, mit einem Exkurs über das Kino der DDR. München: Carl Hanser Verlag GmbH & Co, 1992.
Google Scholar
Raczek, Tomasz, Zygmunt Kałużyński. „Nie nasza nostalgia”. Wprost, December 7, 2003.
Google Scholar
Reimer, Robert C., and Carol J. Reimer. The A to Z German cinema. Lanham: Scarecrow Press, 2008.
Google Scholar
Rentschler, Eric. „From new German cinema to the post-wall cinema of consensus”. In Cinema and nation, edited by Mette Hjort and Scott MacKenzie, 245-261. London, New York: Routledge, 2000, Kindle edition.
Google Scholar
Rentschler Eric. „The Lives of Others: the history of heritage and the rhetoric of consensus”. In The Lives of Others and contemporary German film. A companion, edited by Paul Cooke, 241-260. Berlin, Boston: Walter de Gruyter, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110268478.241
Google Scholar
Rentschler, Eric. West German film in the course of time. Reflections on the twenty years since Oberhausen. New York: Redgrave 1984.
Google Scholar
Scharf, Inga. Nation and identity in the New German Cinema: Homeless at home. New York, London: Routledge, 2008.Schick, Thomas, and Tobias Ebbrecht, ed. Kino in Bewegung. Perspektiven des deutschen Gegenwartsfilms. Wiesbaden: VS Verlag 2011.
Google Scholar
Sieglohr, Urlike. „New German Cinema”. In World cinema – critical approaches, edited by John Hill and Pamela Church Gibson, 82-86. Oxford: Oxford University Press, Oxford 2000.
Google Scholar
Steingröver, Reinhild. Last features. East German cinema’s lost generation. Rochester, New York: Camden House, 2014.
Google Scholar
Steingröver, Reinhild. Spätvorstellung. Die chancenlose Generation der DEFA. Berlin: Bertz-Fischer Verlag, 2014.
Google Scholar
Autorzy
Marta Brzezińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Kulturoznawca; pracuje w Katedrze Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka w Konkursie o Nagrodę im. K. Mętraka (2008 i 2009), wyróżniona w Konkursie im. Inki Brodzkiej-Wald (2014); stypendystka Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (2014). Autorka książki Spektakl – granica – ekran. Mur berliński w filmie niemieckim (2014).
Statystyki
Abstract views: 45PDF downloads: 30
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Marta Brzezińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.