Byt i niebycie. Reprezentacja kobiecego ciała w pracach Anety Grzeszykowskiej

Agata Zborowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Autorka skupia się na analizie trzech prac wideo Anety Grzeszykowskiej. Black (2007), Ból głowy (2008) i Bolimorfia (2008-2010) analizowane są w kontekście sposobów reprezentacji kobiecego ciała w historii sztuki, a także na tle pozostałych prac artystki. Grzeszykowska ujawnia i tematyzuje sposoby ujmowania w ramy, niejako wykorzystując dotychczasowe metody przedstawiania kobiecego ciała w pracach artystek określanych jako feministyczne. Ważnymi kategoriami analitycznymi są w artykule tło i rama, które stanowią podstawowe mechanizmy prezentowania przedstawienia. To one nadają widoczność ciału i określają również jego granice.


Słowa kluczowe:

Aneta Grzeszykowska, kobiece ciało, sztutka feministyczna

Berger, John, 2008. Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  Google Scholar

Clark, Kenneth, 1998. Akt. Studium idealnej formy. Przeł. Jacek Bomba. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Czasopismo
  Google Scholar

Derrida, Jacques, 2003. Parergon. W: tegoż, Prawda w Malarstwie. Tłum. M. Kwietniewska. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Douglas, Mary, 2007. Czystość i zmaza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Freud, Zygmunt, 1994. Teoria popędów. W: tegoż, Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Jones, Amelia, 1998. Body Art/ Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Marin, Louis, 2011. Rama przedstawienia oraz kilka jej figur, w: tegoż, O przedstawieniu. Wybór i oprac. D. Arrase. Przeł. P. Pieniążek. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Morin, Edgar, 1975. Dusza kina. W: tegoż, Kino i wyobraźnia. Przedm. opatrzył M. Czerwiński. Przeł. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Nead, Linda, 1998. Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Tłum. E. Franus. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Pijarski, Krzysztof, 2011. Love Book. Warszawa: Fundacja Raster.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr, 1996. Poza starą i nową wiarą. „Magazyn Sztuki” 10(2).
  Google Scholar

Sobota, Adam, 1996. Sztuka Zofii Kulik. W: Kobieta o kobiecie/Woman about Woman. Bielsko-Biała: Galeria „Bielska” BWA.
  Google Scholar

Szczecińska, Ewa, 2013. Penderecki i Greenwood w Nonesuch. „Dwutygodnik/muzyka” 112. http://www.dwutygodnik.com/artykul/3278-penderecki-i-greenwood-w-nonesuch.html. Dostęp: 07.08.2013.
  Google Scholar

Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2006. Skóra z rzeczywistości. Rozm. przeprowadziła G. Grabowska, „Lampa” 06.
  Google Scholar

Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2012. Szwy generują znaczenia. Rozm. I. Gańczarczyk. „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 06/08.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Zborowska, A. (2013) „Byt i niebycie. Reprezentacja kobiecego ciała w pracach Anety Grzeszykowskiej”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 256–266. doi: 10.36744/kf.2724.

Autorzy

Agata Zborowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersy­tecie Warszawskim; doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego; redaktorka naukowego bloga „mała kultura współczesna” tworzonego we współpracy z „Kulturą Współ­czesną” i Narodowym Centrum Kultury.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Agata Zborowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.