Byt i niebycie. Reprezentacja kobiecego ciała w pracach Anety Grzeszykowskiej
Abstrakt
Autorka skupia się na analizie trzech prac wideo Anety Grzeszykowskiej. Black (2007), Ból głowy (2008) i Bolimorfia (2008-2010) analizowane są w kontekście sposobów reprezentacji kobiecego ciała w historii sztuki, a także na tle pozostałych prac artystki. Grzeszykowska ujawnia i tematyzuje sposoby ujmowania w ramy, niejako wykorzystując dotychczasowe metody przedstawiania kobiecego ciała w pracach artystek określanych jako feministyczne. Ważnymi kategoriami analitycznymi są w artykule tło i rama, które stanowią podstawowe mechanizmy prezentowania przedstawienia. To one nadają widoczność ciału i określają również jego granice.
Słowa kluczowe:
Aneta Grzeszykowska, kobiece ciało, sztutka feministycznaBibliografia
Berger, John, 2008. Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Clark, Kenneth, 1998. Akt. Studium idealnej formy. Przeł. Jacek Bomba. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Czasopismo
Google Scholar
Derrida, Jacques, 2003. Parergon. W: tegoż, Prawda w Malarstwie. Tłum. M. Kwietniewska. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Douglas, Mary, 2007. Czystość i zmaza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Freud, Zygmunt, 1994. Teoria popędów. W: tegoż, Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jones, Amelia, 1998. Body Art/ Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Marin, Louis, 2011. Rama przedstawienia oraz kilka jej figur, w: tegoż, O przedstawieniu. Wybór i oprac. D. Arrase. Przeł. P. Pieniążek. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Morin, Edgar, 1975. Dusza kina. W: tegoż, Kino i wyobraźnia. Przedm. opatrzył M. Czerwiński. Przeł. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Nead, Linda, 1998. Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Tłum. E. Franus. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Pijarski, Krzysztof, 2011. Love Book. Warszawa: Fundacja Raster.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr, 1996. Poza starą i nową wiarą. „Magazyn Sztuki” 10(2).
Google Scholar
Sobota, Adam, 1996. Sztuka Zofii Kulik. W: Kobieta o kobiecie/Woman about Woman. Bielsko-Biała: Galeria „Bielska” BWA.
Google Scholar
Szczecińska, Ewa, 2013. Penderecki i Greenwood w Nonesuch. „Dwutygodnik/muzyka” 112. http://www.dwutygodnik.com/artykul/3278-penderecki-i-greenwood-w-nonesuch.html. Dostęp: 07.08.2013.
Google Scholar
Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2006. Skóra z rzeczywistości. Rozm. przeprowadziła G. Grabowska, „Lampa” 06.
Google Scholar
Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2012. Szwy generują znaczenia. Rozm. I. Gańczarczyk. „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 06/08.
Google Scholar
Autorzy
Agata Zborowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim; doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego; redaktorka naukowego bloga „mała kultura współczesna” tworzonego we współpracy z „Kulturą Współczesną” i Narodowym Centrum Kultury.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Agata Zborowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.