Między kalkulacją a kreacją. Status współczesnego kina 3D
Abstrakt
Autor dokonuje charakterystyki współczesnego, ambiwalentnego statusu kinematografii 3D, w której od czasu premiery Avatara Jamesa Camerona dostrzeżono zarówno szansę na pogłębienie twórczej ekspresji, jak również czysto komercyjną możliwość zwiększenia dochodów kin. Przez przywołanie historycznych przykładów potwierdzających okresy wzmożonej, przejściowej popularności filmów 3D autor zauważa, że współczesny, swoisty „renesans” technologii stereoskopowego trójwymiaru jest wynikiem szerszej tendencji związanej z rywalizacją kina „tradycyjnego” i alternatywnych sposobów odbioru filmów. Rozważania na temat nowoczesnych systemów kinowego odbioru filmów prowadzą autora do zobrazowania dwóch ścierających się ze sobą dążeń: pragnienia utrzymania statusu filmu jako sztuki, z salą kinową jako naczelnym miejscem jego ekspozycji, oraz dążenia do możliwie maksymalnego naśladownictwa rzeczywistości, wyrażającego się w próbach zniwelowania dwuwymiarowej bariery ekranu.
Słowa kluczowe:
kino 3D, James Cameron, nowe technologieBibliografia
Arnheim, Rudolph. 1961. Film jako sztuka. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa
Google Scholar
Bielak, Anna. Sławomir Idziak o 3D specjalnie dla Stopklatki. http://stopklatka.pl/-/6656442,slawomir-idziak-o-3d-specjalnie-dla-stopklatki
Google Scholar
Cichmiński, Artur. Pierwsza w Polsce sala Skoda 4DX. http://stopklatka.pl/-/58582705,pierwsza-w-polsce-sala-skoda-4dx
Google Scholar
Daly, Kristen. 2010. Cinema 3.0: The Interactive-Image, „Cinema Journal” 1
DOI: https://doi.org/10.1353/cj.2010.a405349
Google Scholar
Felis, Paweł. Pina, http://film.gazeta.pl/film/1,22535,10501702,Pina_______.html.
Google Scholar
Finke, Nikki. EXCLUSIVE: No More ‘Star Wars’ 3D Prequel Releases; Lucasfilm Passes To Focus On New Trilogy. http://www.deadline.com/2013/01/exclusive-no-more-star-wars-3d-prequel-releases-lucasfilm-passes-to-focus-on-new-trilogy/
Google Scholar
Grabiec, Piotr. Sprawdziliśmy Škoda 4DX – salę kinową wartą milion euro. http://www.spidersweb.pl/2013/07/kino-skoda-4dx.html
Google Scholar
Is it Real or Fake 3D?, http://realorfake3d.com/
Google Scholar
Johnson, B.D. 2008. 3-D Invasion, „Maclean's” 30-31.
DOI: https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31816a21cb
Google Scholar
Lippit, Akira Mizuta. 1999. Three Phantasies of Cinema – Reproduction, Mimesis, Annihilation. „Paragraph” t. 22, nr 3.
DOI: https://doi.org/10.3366/para.1999.22.3.213
Google Scholar
Loew, Katharina. 2013. Tangible Specters: 3-D Cinema in the 1910s. „Film Criticism” t. 37-38, nr 3 (1).
Google Scholar
Technologia 3D jest martwa?, http://technowinki.onet.pl/biznes/technologia-3d-jest-martwa,1,5389944,artykul.html
Google Scholar
Pasternak, Karolina. Jaka piękna katastrofa. http://www.polityka.pl/kultura/film/1557331,1,recenzja-filmu-grawitacja-rez-alfonso-cuaron.read
Google Scholar
Ryan, Mike. Director Admits 3D Was 'Gimmick To Steal Money From The Audience'. http://www.huffingtonpost.com/2013/05/28/louis-leterrier-now-you-see-me_n_3333311.html
Google Scholar
Space Station 3D (2002), http://www.imdb.com/title/tt0290296/technical?ref_=tt_ql_dt_7.
Google Scholar
Thomas, Liz. Have filmgoers seen through the 3D hype? Movie fans fed up with inflated cinema prices opt for traditional 2D screenings. http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2086535/Movie-fans-fed-3D-cinema-prices-opt-traditional-2D-screenings.html
Google Scholar
Tomiczek, Patryk. „Mroczne widmo” po latach, http://stopklatka.pl/-/6228163,-mroczne-widmo-po-latach
Google Scholar
Tryon, Chuck. 2009. Reinventing Cinema. Movies in the Age of Media Convergence. New Brunswick – New Jersey – London
Google Scholar
Walkiewicz, Michał. A statek płynie. http://www.filmweb.pl/reviews/A+statek+p%C5%82ynie-12675
Google Scholar
Walkiewicz, Michał. Taniec nas ocali?. http://www.filmweb.pl/reviews/Taniec+nas+ocali-11947
Google Scholar
Wawer, Karolina. Hugo, filmowiec. http://stopklatka.pl/-/6249557,hugo-filmowiec.
Google Scholar
Wojtczuk, Michał. Pierwsze w Polsce kino 4DX. 'Fotele skaczą na boki'. http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,13956932,Pierwsze_w_Polsce_kino_4DX___Fotele_skacza_na_boki_.html
Google Scholar
Autorzy
Adam Andrysekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Doktorant w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego.
Statystyki
Abstract views: 42PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Adam Andrysek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.