„Madeinusa” Claudii Llosy, czyli ile jest czasów w peruwiańskiej wiosce

Iga Łomanowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka traktuje skromny peruwiański film jako dzieło ukazujące czas w wielości jego kulturowych interpretacji, zarówno na poziomie życia jednostki, jak i zbiorowości. Sięgając po pojęcia i koncepcje wywiedzione z rozmaitych systemów myślowych oraz obszarów kulturowych, Łomanowska osadza fikcyjne obchody Wielkanocy w filmie Llosy w licznych kontekstach: teologicznym, religioznawczym, antropologicznym, socjologicznym. Zwraca uwagę na synkretyczny charakter tego święta, realizującego schematy rytualne różnych, nierzadko skrajnie odmiennych obrzędów. Ceremonialny chaos i hybrydowość religijna, charakterystyczne dla Ameryki Południowej, stają się w Madeinusie niebezpieczną plątaniną opozycyjnych wobec siebie porządków. Czas życia i czas śmierci przenikają się i mieszają na poziomie empirycznym oraz rytualnym, przez co zanegowaniu ulega binarny paradygmat ludzkiej obrzędowości i szerzej – kultury.


Słowa kluczowe:

Claudia Llosa, rytuał, antropologia, kino peruwiańskie

Bramorski, Jacek. 2003. Sacrum przestrzeni: symbolika „środka świata” w ujęciu Mircei Eliadego. Peplin: Bernardinum.
  Google Scholar

Dudzik, Wojciech. 2005. Karnawały w kulturze. Warszawa: Sic!.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 1994. Mity, sny i misteria. Tłum. K. Kocjan. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2000. Kosmologia i alchemia babilońska. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2004. Okultyzm, czary, mody kulturalne. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2009. Obrazy i symbole: szkice o symbolice magiczno-religijnej. Tłum. M. i P. Rodakowie. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2009. Traktat o historii religii. Tłum. J. Wierusz-Kowalski. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Gawrycki, Marcin Florian. 2009. Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Góźdź, Krzysztof. 2009. Jezus: twórca i spełniciel naszej wiary. Lublin: KUL.
  Google Scholar

Heers, Jacques. 1995. Święta głupców i karnawały. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Marabut.
  Google Scholar

Kondratow, Aleksander. 1988. Zaginione cywilizacje. Tłum. S. Michalski. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Leach, Edmund. 2010. Kultura i komunikowanie. Tłum. M. Buchowski. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Ozorowski, Edward. 2007. Słownik podstawowych pojęć teologicznych. Warszawa: UKSW.
  Google Scholar

Pappalardo, Marco. 2010. Wielki Post i Wielkanoc z Ojcami Kościoła. Tłum. M. Dobosz. Warszawa: Promic.
  Google Scholar

Pattaro, Germano. 1998. Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. Tłum. B. Chwedeńczuk. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Rappaport, Roy. 2007. Rytuał i religia w rozwoju ludzkości. Tłum. A. Musiał i in. Kraków: Nomos.
  Google Scholar

Zajączkowski, Andrzej. 1988. Czas Afryki Czarnej. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Łomanowska, I. (2014) „«Madeinusa» Claudii Llosy, czyli ile jest czasów w peruwiańskiej wiosce”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 134–142. doi: 10.36744/kf.2419.

Autorzy

Iga Łomanowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Studentka ostatniego roku filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka pracy licencjackiej Uczta w kinie. O pew­nych aspektach sytuacji besiadnej. Redaktorka i korektorka w magazynie studentów krakow­skiego filmoznawstwa „16mm”; publikowała m.in. w czasopismach internetowych oraz w miesięczniku „Uważam Rze Historia”.

 



Statystyki

Abstract views: 51
PDF downloads: 30


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Iga Łomanowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.