„Madeinusa” Claudii Llosy, czyli ile jest czasów w peruwiańskiej wiosce
Abstrakt
Autorka traktuje skromny peruwiański film jako dzieło ukazujące czas w wielości jego kulturowych interpretacji, zarówno na poziomie życia jednostki, jak i zbiorowości. Sięgając po pojęcia i koncepcje wywiedzione z rozmaitych systemów myślowych oraz obszarów kulturowych, Łomanowska osadza fikcyjne obchody Wielkanocy w filmie Llosy w licznych kontekstach: teologicznym, religioznawczym, antropologicznym, socjologicznym. Zwraca uwagę na synkretyczny charakter tego święta, realizującego schematy rytualne różnych, nierzadko skrajnie odmiennych obrzędów. Ceremonialny chaos i hybrydowość religijna, charakterystyczne dla Ameryki Południowej, stają się w Madeinusie niebezpieczną plątaniną opozycyjnych wobec siebie porządków. Czas życia i czas śmierci przenikają się i mieszają na poziomie empirycznym oraz rytualnym, przez co zanegowaniu ulega binarny paradygmat ludzkiej obrzędowości i szerzej – kultury.
Słowa kluczowe:
Claudia Llosa, rytuał, antropologia, kino peruwiańskieBibliografia
Bramorski, Jacek. 2003. Sacrum przestrzeni: symbolika „środka świata” w ujęciu Mircei Eliadego. Peplin: Bernardinum.
Google Scholar
Dudzik, Wojciech. 2005. Karnawały w kulturze. Warszawa: Sic!.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 1994. Mity, sny i misteria. Tłum. K. Kocjan. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2000. Kosmologia i alchemia babilońska. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2004. Okultyzm, czary, mody kulturalne. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2009. Obrazy i symbole: szkice o symbolice magiczno-religijnej. Tłum. M. i P. Rodakowie. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2009. Traktat o historii religii. Tłum. J. Wierusz-Kowalski. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Gawrycki, Marcin Florian. 2009. Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Góźdź, Krzysztof. 2009. Jezus: twórca i spełniciel naszej wiary. Lublin: KUL.
Google Scholar
Heers, Jacques. 1995. Święta głupców i karnawały. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Marabut.
Google Scholar
Kondratow, Aleksander. 1988. Zaginione cywilizacje. Tłum. S. Michalski. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Leach, Edmund. 2010. Kultura i komunikowanie. Tłum. M. Buchowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Ozorowski, Edward. 2007. Słownik podstawowych pojęć teologicznych. Warszawa: UKSW.
Google Scholar
Pappalardo, Marco. 2010. Wielki Post i Wielkanoc z Ojcami Kościoła. Tłum. M. Dobosz. Warszawa: Promic.
Google Scholar
Pattaro, Germano. 1998. Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. Tłum. B. Chwedeńczuk. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Rappaport, Roy. 2007. Rytuał i religia w rozwoju ludzkości. Tłum. A. Musiał i in. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Zajączkowski, Andrzej. 1988. Czas Afryki Czarnej. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Autorzy
Iga Łomanowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Studentka ostatniego roku filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka pracy licencjackiej Uczta w kinie. O pewnych aspektach sytuacji besiadnej. Redaktorka i korektorka w magazynie studentów krakowskiego filmoznawstwa „16mm”; publikowała m.in. w czasopismach internetowych oraz w miesięczniku „Uważam Rze Historia”.
Statystyki
Abstract views: 51PDF downloads: 30
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Iga Łomanowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.