Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Haneke, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy

Janina Falkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western On­tario (Kanada)

Abstrakt

Autorka skupia się w tekście na zagadnieniu przestrzeni pozakadrowej jako odrębnej kategorii estetycznej, która pełni różne funkcje w filmach Michaela Haneke, Andrzeja Wajdy i Aleksandra Sokurowa. Wszyscy trzej filmowcy kierują uwagę widza w przestrzeń pozakadrową na odmienne sposoby i posługując się innymi kontekstami diegetycznymi. Haneke robi to przez ukrycie przed widzem scen skrajnej przemocy, Wajda – w scenach przesyconych refleksją i smutkiem, a Sokurow wtedy, gdy nie chce pokazać pewnych faktów czy stanów umysłu. Każdy z nich skutecznie i po mistrzowsku tworzy „niepomyślane” i przekonująco wykorzystuje przestrzeń „pozakadrową” jako: przestrzeń „niesamowitą” (Haneke), niewypowiedzianą i ahistoryczną (Sokurow), bądź jako reprezentującą „niewyrażalną” melancholię i smutek (Wajda). Autorka wybiera jedynie niektóre filmy wspomnianych reżyserów, by ów fenomen poddać szczegółowej analizie. Swój esej zamyka konkluzją, że prawdziwym mieszkańcem przestrzeni pozakadrowej jest śmierć obecna w filmach wszystkich trzech reżyserów.


Słowa kluczowe:

przestrzeń pozakadrowa, Michael Haneke, Andrzej Wajda, Aleksander Sokurow

Carruth, Cathy. 2003. Parting Words. W: C. Jacobs, H. Sussman (red.). Acts of Narrative. Stanford CA: Stanford University Press
  Google Scholar

Grossvogel, David I. 2007. Haneke: The Coercing of Vision. “Film Quarterly” 4 (60)
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2007.60.4.36   Google Scholar

Hashamova, Yana. 2006. Two Vision of a Usable Past in (Op)position to the West: Mikhalkov's “The Barber of Siberia” and Sokurov's „Russian Ark”. „Russian Review” 65
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9434.2005.00398.x   Google Scholar

Heidegger, Martin. 1999. Co zwie się myśleniem. Tłum. J. Mizera. Warszawa – Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN
  Google Scholar

Kovács, Andras Balint. 2007. Screening Modernism. European Art Cinema 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226451664.001.0001   Google Scholar

Price, Brian. 2009. Heidegger and Cinema. W: T. Trifonova (red.). European Film Theory. New York and London: Routledge.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Falkowska, J. (2014) „Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Haneke, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 217–230. doi: 10.36744/kf.2396.

Autorzy

Janina Falkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western On­tario Kanada

Wykłada zagadnienia kina z Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej na Wydziale Filmoznawstwa University of Western Ontario (Kanada). Autorka licznych publikacji na temat kina polskiego oraz kina Europy Środkowo­-Wschodniej. Wydała książki: The Political Films of Andrzej Wajda. Dialogism in „Man of Marble”, „Man of Iron” and „Danton” (1996), Andrzej Wajda: History, Politics and Nostalgia in Polish Cinema (2007). Redagowała antologię National Cinemas in Postwar East-Central Europe (wydanie specjalne „Canadian Slavonic Papers” 2000, t. XLII, nr 1-2) i wspólnie z Markiem Haltofem zbiór The New Polish Cinema (2003). Ponadto zaj­muje się twórczością Michaela Hanekego. W ostat­nich latach skupia uwagę na projekcie badawczym poświęconym małym kinematografiom europej­skim i związaną z tym zagadnieniem serią między­narodowych konferencji naukowych.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Janina Falkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.