Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Haneke, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy
Abstrakt
Autorka skupia się w tekście na zagadnieniu przestrzeni pozakadrowej jako odrębnej kategorii estetycznej, która pełni różne funkcje w filmach Michaela Haneke, Andrzeja Wajdy i Aleksandra Sokurowa. Wszyscy trzej filmowcy kierują uwagę widza w przestrzeń pozakadrową na odmienne sposoby i posługując się innymi kontekstami diegetycznymi. Haneke robi to przez ukrycie przed widzem scen skrajnej przemocy, Wajda – w scenach przesyconych refleksją i smutkiem, a Sokurow wtedy, gdy nie chce pokazać pewnych faktów czy stanów umysłu. Każdy z nich skutecznie i po mistrzowsku tworzy „niepomyślane” i przekonująco wykorzystuje przestrzeń „pozakadrową” jako: przestrzeń „niesamowitą” (Haneke), niewypowiedzianą i ahistoryczną (Sokurow), bądź jako reprezentującą „niewyrażalną” melancholię i smutek (Wajda). Autorka wybiera jedynie niektóre filmy wspomnianych reżyserów, by ów fenomen poddać szczegółowej analizie. Swój esej zamyka konkluzją, że prawdziwym mieszkańcem przestrzeni pozakadrowej jest śmierć obecna w filmach wszystkich trzech reżyserów.
Słowa kluczowe:
przestrzeń pozakadrowa, Michael Haneke, Andrzej Wajda, Aleksander SokurowBibliografia
Carruth, Cathy. 2003. Parting Words. W: C. Jacobs, H. Sussman (red.). Acts of Narrative. Stanford CA: Stanford University Press
Google Scholar
Grossvogel, David I. 2007. Haneke: The Coercing of Vision. “Film Quarterly” 4 (60)
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2007.60.4.36
Google Scholar
Hashamova, Yana. 2006. Two Vision of a Usable Past in (Op)position to the West: Mikhalkov's “The Barber of Siberia” and Sokurov's „Russian Ark”. „Russian Review” 65
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9434.2005.00398.x
Google Scholar
Heidegger, Martin. 1999. Co zwie się myśleniem. Tłum. J. Mizera. Warszawa – Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar
Kovács, Andras Balint. 2007. Screening Modernism. European Art Cinema 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226451664.001.0001
Google Scholar
Price, Brian. 2009. Heidegger and Cinema. W: T. Trifonova (red.). European Film Theory. New York and London: Routledge.
Google Scholar
Autorzy
Janina Falkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western Ontario Kanada
Wykłada zagadnienia kina z Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej na Wydziale Filmoznawstwa University of Western Ontario (Kanada). Autorka licznych publikacji na temat kina polskiego oraz kina Europy Środkowo-Wschodniej. Wydała książki: The Political Films of Andrzej Wajda. Dialogism in „Man of Marble”, „Man of Iron” and „Danton” (1996), Andrzej Wajda: History, Politics and Nostalgia in Polish Cinema (2007). Redagowała antologię National Cinemas in Postwar East-Central Europe (wydanie specjalne „Canadian Slavonic Papers” 2000, t. XLII, nr 1-2) i wspólnie z Markiem Haltofem zbiór The New Polish Cinema (2003). Ponadto zajmuje się twórczością Michaela Hanekego. W ostatnich latach skupia uwagę na projekcie badawczym poświęconym małym kinematografiom europejskim i związaną z tym zagadnieniem serią międzynarodowych konferencji naukowych.
Statystyki
Abstract views: 64PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Janina Falkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Janina Falkowska, Recepcja polskich filmów w świetle teorii afektu. „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy (2013) i „Róża” Wojciecha Smarzowskiego (2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego