Recepcja polskich filmów w świetle teorii afektu. „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy (2013) i „Róża” Wojciecha Smarzowskiego (2011)

Janina Falkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western On­tario (Kanada)

Abstrakt

Tematem artykułu jest zagraniczna recepcja polskich filmów, zwłaszcza tych zawierających komponent „historyczności”. Chociaż oczywistością wydaje się to, że im mniej wiemy o danym kraju, tym słabiej rozumiemy konkretny film i niesiony przezeń przekaz, to jednak istnieją pewne fascynujące reguły rządzące procesami rozumienia filmu, które zasługują na staranną analizę. Zgodnie z teorią afektu recepcja m.in. takich polskich filmów, jak Róża, Wałęsa. Człowiek z nadziei czy Popiół i diament jest uzależniona nie tylko od kognitywnego przetwarzania faktualnych danych dostarczanych przez film, ale także od złożonego procesu negocjowania odbiorczego między wiedzą o faktach a ich interpretacją, jak również w odniesieniu do czynników wiążących się z zapleczem politycznym widza, jego wykształceniem i wrażliwością emocjonalną. Falkowska wychodzi od brytyjskiej nowej fali lat 60. i podejmuje refleksję nad filmami dotyczącymi historii, a następnie koncentruje się na Wałęsie. Człowieku z nadziei (2013) Andrzeja Wajdy oraz jego Popiele i diamencie (1957), a także na Róży (2011) Wojciecha Smarzowskiego. W swej argumentacji autorka skupia się na interpretacji filmu o Lechu Wałęsie – produkcji, która w Polsce spotkała się z emocjonalnym odbiorem, natomiast poza granicami kraju została przyjęta raczej łagodnie.


Słowa kluczowe:

teoria afektu, kino polskie, prasa zagraniczna, Andrzej Wajda, Wojciech Smarzowski, Lech Wałęsa

Ahmed, S. Happy Objects, w: The Affect Theory Reader. ed. M. Gregg, G. J Seigworth, Durham, North Carolina: Duke University Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822393047   Google Scholar

Głowacki, J. Przyszłem, czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie. Warszawa: Świat Książki, 2013.
  Google Scholar

Kaufmann, V., M. M. Bergman, D. Joye. “Motility: Mobility as Capital”. International Journal of Urban and Regional Research 4 (28) (2004).
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x   Google Scholar

Saniewicz, A. „Cienie zapomnianych historii”. Kino 6 (2012).
  Google Scholar

Smoleński, P. „Ukraina: „Wałęsa” pierwszej potrzeby”. Gazeta Wyborcza 17.04.2014.
  Google Scholar

Sobolewski, T. „„Wałęsa”. Swoimi słowami”. Kino 10 (2013).
DOI: https://doi.org/10.15358/1613-0669-2013-3-76   Google Scholar

The Affect Theory Reader. ed. M. Gregg, G. J Seigworth, Durham, North Carolina: Duke University Press, 2010.
  Google Scholar

Wałęsa, D. Marzenia i tajemnice. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
  Google Scholar

Żurawiecki, B. „Wałęsa. Człowiek z nadziei”. Kino 10 (2013).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Falkowska, J. (2016) „Recepcja polskich filmów w świetle teorii afektu. „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy (2013) i «Róża» Wojciecha Smarzowskiego (2011)”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 204–212. doi: 10.36744/kf.2177.

Autorzy

Janina Falkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western On­tario Kanada

Profesor Uniwersytetu Western On­tario (Kanada), pracownik Wyższej Szkoły Ekonomiczno­-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Jest autorką The Political Films of Andrzej Wajda. Dialogism in „Man of Marble”, „Man of Iron” and „Danton” /1996/; Andrzej Wajda: History, Politics and Nostalgia in Polish Cinema /2007/) oraz redaktorem publikacji na temat kina wschodnioeuropejskiego (National Cinemas in Postwar East-Central Europe /„Canadian Slavonic Papers” 2000, t. XLII, nr 1-2/, The New Polish Cinema /współred. Marek Haltof, 2003). Opublikowała ponad dwadzieścia artyku­łów i rozdziałów w pracach zbiorowych na temat kina i teorii filmu. Jest też organizatorem trzech międzynaro­dowych konferencji oraz głównym koordynatorem dzie­sięciu projektów naukowych. Obecnie zajmuje się małymi kinematografiami i stoi na czele międzynarodo­wego projektu organizującego coroczne konferencje na ten temat na całym świecie.



Statystyki

Abstract views: 84
PDF downloads: 43


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Janina Falkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.