Recepcja polskich filmów w świetle teorii afektu. „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy (2013) i „Róża” Wojciecha Smarzowskiego (2011)
Abstrakt
Tematem artykułu jest zagraniczna recepcja polskich filmów, zwłaszcza tych zawierających komponent „historyczności”. Chociaż oczywistością wydaje się to, że im mniej wiemy o danym kraju, tym słabiej rozumiemy konkretny film i niesiony przezeń przekaz, to jednak istnieją pewne fascynujące reguły rządzące procesami rozumienia filmu, które zasługują na staranną analizę. Zgodnie z teorią afektu recepcja m.in. takich polskich filmów, jak Róża, Wałęsa. Człowiek z nadziei czy Popiół i diament jest uzależniona nie tylko od kognitywnego przetwarzania faktualnych danych dostarczanych przez film, ale także od złożonego procesu negocjowania odbiorczego między wiedzą o faktach a ich interpretacją, jak również w odniesieniu do czynników wiążących się z zapleczem politycznym widza, jego wykształceniem i wrażliwością emocjonalną. Falkowska wychodzi od brytyjskiej nowej fali lat 60. i podejmuje refleksję nad filmami dotyczącymi historii, a następnie koncentruje się na Wałęsie. Człowieku z nadziei (2013) Andrzeja Wajdy oraz jego Popiele i diamencie (1957), a także na Róży (2011) Wojciecha Smarzowskiego. W swej argumentacji autorka skupia się na interpretacji filmu o Lechu Wałęsie – produkcji, która w Polsce spotkała się z emocjonalnym odbiorem, natomiast poza granicami kraju została przyjęta raczej łagodnie.
Słowa kluczowe:
teoria afektu, kino polskie, prasa zagraniczna, Andrzej Wajda, Wojciech Smarzowski, Lech WałęsaBibliografia
Ahmed, S. Happy Objects, w: The Affect Theory Reader. ed. M. Gregg, G. J Seigworth, Durham, North Carolina: Duke University Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822393047
Google Scholar
Głowacki, J. Przyszłem, czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie. Warszawa: Świat Książki, 2013.
Google Scholar
Kaufmann, V., M. M. Bergman, D. Joye. “Motility: Mobility as Capital”. International Journal of Urban and Regional Research 4 (28) (2004).
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x
Google Scholar
Saniewicz, A. „Cienie zapomnianych historii”. Kino 6 (2012).
Google Scholar
Smoleński, P. „Ukraina: „Wałęsa” pierwszej potrzeby”. Gazeta Wyborcza 17.04.2014.
Google Scholar
Sobolewski, T. „„Wałęsa”. Swoimi słowami”. Kino 10 (2013).
DOI: https://doi.org/10.15358/1613-0669-2013-3-76
Google Scholar
The Affect Theory Reader. ed. M. Gregg, G. J Seigworth, Durham, North Carolina: Duke University Press, 2010.
Google Scholar
Wałęsa, D. Marzenia i tajemnice. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
Google Scholar
Żurawiecki, B. „Wałęsa. Człowiek z nadziei”. Kino 10 (2013).
Google Scholar
Autorzy
Janina Falkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Western Ontario Kanada
Profesor Uniwersytetu Western Ontario (Kanada), pracownik Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Jest autorką The Political Films of Andrzej Wajda. Dialogism in „Man of Marble”, „Man of Iron” and „Danton” /1996/; Andrzej Wajda: History, Politics and Nostalgia in Polish Cinema /2007/) oraz redaktorem publikacji na temat kina wschodnioeuropejskiego (National Cinemas in Postwar East-Central Europe /„Canadian Slavonic Papers” 2000, t. XLII, nr 1-2/, The New Polish Cinema /współred. Marek Haltof, 2003). Opublikowała ponad dwadzieścia artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych na temat kina i teorii filmu. Jest też organizatorem trzech międzynarodowych konferencji oraz głównym koordynatorem dziesięciu projektów naukowych. Obecnie zajmuje się małymi kinematografiami i stoi na czele międzynarodowego projektu organizującego coroczne konferencje na ten temat na całym świecie.
Statystyki
Abstract views: 84PDF downloads: 43
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Janina Falkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Janina Falkowska, Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Haneke, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr