„’Fragment’ bardziej nadaje się do sfilmowania niż dramat”. „Wozzeck” Georga C. Klarena

Anna R. Burzyńska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W grudniu 1947 r. na ekranach kin pojawił się pierwszy powojenny niemiecki film będący adaptacją dzieła literackiego – Wozzeck w reżyserii Georga C. Klarena, adaptacja sztuki Georga Büchnera. Nieoczywisty w tym momencie historycznym wybór XIX-wiecznego dramatu, zachowanego jedynie w postaci luźnych, niedokończonych scen, każe zastanowić się nad rozmaitymi kwestiami, począwszy od spraw związanych z samym procesem filmowej adaptacji literatury (na ile reżyser mógł być wierny autorowi, mając do czynienia z utworem niedokończonym? czy fragmentaryczna forma dramatu pomagała czy przeszkadzała w procesie adaptacji?), skończywszy na niejednoznacznej wymowie filmu Klarena (czemu służą liczne w ekranizacji anachronizmy? jaki był sens pokazywania wciąż przytłoczonemu traumą wojny społeczeństwu postromantycznego dramatu?).


Słowa kluczowe:

Georg C. Klaren, Georg Büchner, kino niemieckie

Bernhardt, Rüdiger. 2010. Erläuterungen zu: Georg Büchner „Woyzeck“. Hollfeld: C. Bange Verlag.
  Google Scholar

Buck, Theo. 1981. „Man muß die Menschheit lieben”. W: Text + Kritik. Georg Büchner III, Monachium: Edition Text + Kritik.
  Google Scholar

Büchner, Georg. 1956. Utwory zebrane, Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Hopfinger, Maryla. 1974. Adaptacje filmowe utworów literackich. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

Horak, Jan-Christopher. 1986. Postwar traumas in Klaren’s „Wozzeck“ (1947). W: E. Rentschler (red.). German film and literature. Adaptations and transformations, Nowy Jork: Routledge.
  Google Scholar

Didi-Huberman, Georges. 2011. Strategie obrazów. Oko historii 1. Tłum. J. Margański. Kraków: Ha!art.
  Google Scholar

Janion, Maria. 1984. Czas formy otwartej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Gehler, Fred. Der Platz ist verflucht. http://www.filmportal.de/node/52389/material/704846
  Google Scholar

Miczka, Tadeusz. 1998. Adaptacja. W: A. Helman (red.). Słownik pojęć filmowych, t. 10, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Pinkert, Anke. 2008. Film and memory in East Germany, Bloomington: Indiana University Press.
  Google Scholar

Saryusz-Wolska, Magdalena. Kryzys i powrót patriarchalnego spojrzenia w ikonografii niemieckich ruin 1945–1949. http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/111/229
  Google Scholar

Soldat Wutzig als Filmheld. Dr. Georg C. Klaren verfilmt Büchners „Woyzeck“. Besuch im Atelier. http://www.filmportal.de/node/52389/material/704844.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Burzyńska, A. R. (2014) „„’Fragment’ bardziej nadaje się do sfilmowania niż dramat”. «Wozzeck» Georga C. Klarena”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 151–159. doi: 10.36744/kf.2389.

Autorzy

Anna R. Burzyńska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Ja­giellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obej­mują najnowszy teatr europejski oraz dramat polski i niemiecki od XIX w. po współczesność. Zajmuje się także krytyką teatralną. Od 2000 r. współredaguje „Didaskalia”. W latach 2004-2010 była recenzentką i publicystką „Tygodnika Po­wszechnego”. Opublikowała książki: Mechanika cudu (2005), The Classics and the Troublemakers (2008), Maska twarzy (2011).



Statystyki

Abstract views: 33
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Anna R. Burzyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.