„Bracie, gdzie jesteś?” braci Coen. Ludyczna gra pozorów czy autorskie wyznanie wiary w potęgę śmiechu?

Ireneusz Skupień

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł ukazuje, w jaki sposób teksty postmodernistyczne próbują reinterpretować klasykę filmową. Jednym z takich sposobów jest wprowadzenie przez twórców (braci Coen) w obręb tekstu filmowego kategorii historyczności. Rozumiana jest ona zarówno jako forma rekonstrukcji przeszłości, jak i parawan, za którym toczy się dyskurs dotyczący problemów współczesnego świata. Autor polemizuje z obecnymi w refleksji badawczej tezami negującymi możliwość generowania przez estetykę postmodernistyczną znaczeń wychodzących poza obręb tekstu. W interpretacji filmu Bracie, gdzie jesteś? Skupień koncentruje się więc na tych aspektach doświadczania historyczności, które są świadectwem przekroczenia „powierzchniowego” czytania znaczeń w tekście postmodernistycznym. W tym celu autor wybiera takie problemy jak: kwestia fałszywej adaptacji, nawiązania gatunkowe do kina lat 30., rola muzyki jako nośnika wyobrażeń o przeszłości, a także bezpośrednie odniesienie do matrycy, na której są budowane sensy filmu braci Coen, czyli klasycznego obrazu Prestona Sturgesa Podróże Sullivana.


Słowa kluczowe:

bracia Coen, historyczność, postmodernizm, Preston Sturges

Ankersmit, Franklin R. Historiografia i postmodernizm. W Postmodernizm, 145–172. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997.
  Google Scholar

Baudrillard, Jean. Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
  Google Scholar

Bergan, Ronald. The Coen Brothers. London: A Phoenix Paperback, 2001.
  Google Scholar

Booker, Keith M. Postmodern Hollywood. What’s new in film and why it makes us feel so strange. London: Greenwood Publishing Group, 2007.
  Google Scholar

Helman, Alicja. Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań: Ars Nova, 1998. Hutcheon, Linda. Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii. W Postmodernizm, 378–398. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof. Joel i Ethan Coenowie. Kino i postmodernizm. W Kino amerykańskie. Twórcy. Kraków: Rabid, 2006.
  Google Scholar

Pirolini, Alessandro. The Cinema of Preston Sturges. A Critical Study. Jefferson, North Carolina and London: MacFarland & Company, 2010.
  Google Scholar

Seeley, Tracy. “O Brother, What Art Thou?: Postmodern pranksterism, or parody with a purpose”. Post Script, Essays in Film and the Humanities 27 (2) (2008): 95–105.
  Google Scholar

Szacki, Jerzy. Spotkania z utopią. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2000.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Skupień, I. (2015) „«Bracie, gdzie jesteś?» braci Coen. Ludyczna gra pozorów czy autorskie wyznanie wiary w potęgę śmiechu?”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 41–55. doi: 10.36744/kf.2324.

Autorzy

Ireneusz Skupień 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą twórczości Prestona Sturgesa; mieszka i pracuje w Wodzisławiu Śląskim.



Statystyki

Abstract views: 28
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Ireneusz Skupień

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.