„Prawdziwe męstwo", czyli o możliwościach lektury gatunku jako politycznego zwierciadła

Ireneusz Skupień

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł ukazuje, w jaki sposób kino postmodernistyczne wykorzystuje tradycję gatunkową w celu skonstruowania dyskursu o współczesnej Ameryce. Autor stawia hipotezę, że Prawdziwe męstwo braci Coen, western uwikłany w sieć intertekstualnych odniesień (zarówno literackich, jako adaptacja powieści Ch. Portisa, jak i historyczno-filmowych, jako remake filmu H. Hathawaya), posiada zdolność wykreowania reprezentacji pozatekstualnej. W artykule obecna jest polemika z najbardziej rozpowszechnionym stanowiskiem badawczym, które neguje możliwość generowania przez estetykę postmodernistyczną znaczeń wychodzących poza obręb tekstu. Autor broni tezy, że film braci Coen jest tekstem otwierającym się na możliwość interpretacji w kategoriach odczytania gatunkowego kostiumu jako odbicia społecznych postaw, niepokojów i pragnień. Istotne problemy, które podejmuje autor artykułu, dotyczą ponadto kwestii demitologizacji i polemiki z westernową tradycją oraz pytań o możliwość podejścia do westernu jako źródła znaczeń historycznych.


Słowa kluczowe:

kino postmodernistyczne, bracia Coen, western, polityka

Bertrand Ina. 1998. Borders and boundaries: History and television in a postmodern world. W: Screening the past. Film and the representation of history. Westport, Connecticut-London: Praeger.
  Google Scholar

Booker M. Keith. 2007. Postmodern Hollywood. What’s new in film and why it makes us feel so strange. London: Greenwood Publishing Group.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek. 1994. Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova: Poznań.
  Google Scholar

Jameson Fredric. 1997. Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. W Postmodernizm, 190–213. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
  Google Scholar

McVeigh Stephen. 2007. The American Western. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek. 1998. Umarli nie umierają albo co przytrafiło się westernowi. W: Kino gatunków wczoraj i dziś. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
  Google Scholar

Plesnar Łukasz. 2010. Clint Eastwood-miłość i gniew. W Mistrzowie kina amerykańskiego. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
  Google Scholar

Plesnar Łukasz. 2009. Twarze westernu. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
  Google Scholar

Warshow Robert. 1979. “Kronika kina: Człowiek Zachodu”. Film na Świecie nr 1-2:166-188.
  Google Scholar

Wilkoszewska Krystyna. 2008. Wariacje na postmodernizm. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Wright Will. 1978. “Struktura westernu”. Dialog nr 3: 134-142.
DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0226-142   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Skupień, I. (2016) „„Prawdziwe męstwo", czyli o możliwościach lektury gatunku jako politycznego zwierciadła”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 114–129. doi: 10.36744/kf.2236.

Autorzy

Ireneusz Skupień 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego; przygotowuje rozprawę doktorską po­święconą twórczości Prestona Sturgesa; mieszka i pracuje w Wodzisławiu Śląskim. Publikował w czasopismach: „Easy Rider”, „Kwartalnik Fil­mowy”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, „Ekrany”, „Przegląd Kulturoznawczy”.

 



Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Ireneusz Skupień

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.