Direct cinema a dokument muzyczny. Wpływ kina bezpośredniego na powstanie i kształt dokumentalistyki muzycznej
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza okoliczności narodzin dokumentalistyki muzycznej oraz wskazanie źródeł języka filmowego, którym po dziś posługują się jej twórcy. Przedmiotem dociekań są zarówno tradycyjne dokumenty muzyczne, tzw. rockumentaries, jak i filmowe rejestracje koncertów oraz festiwali. Badając genezę powstania muzycznego kina faktów, autor szczególną uwagę poświęca aspektom technologicznym, a także ich oddziaływaniu na kształt oraz estetykę dzieł zaliczanych do tego nurtu. Rozważania koncentrują się wokół klasycznych tytułów powstałych w duchu direct cinema, ponieważ to właśnie w kinie bezpośrednim Kicka odnajduje źródła większości cech dystynktywnych współczesnej dokumentalistyki muzycznej.
Słowa kluczowe:
direct cinema, rockumentaries, koncerty, festiwale muzyczneBibliografia
Beattie, Keith. D.A. Pennebaker. Illinois: University of Illinois Press, 2011.
Google Scholar
Beattie, Keith. Documentary Screens Nonfiction Film and Television. New York: Palgrave Macmillan, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-62803-8
Google Scholar
Brownell, Richard. American Counterculture of the 1960s. Farmington Hills: Lucent Books, 2011.
Google Scholar
Cutler, Chris. O muzyce popularnej. Pisma teoretyczno-krytyczne. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa, 1999.
Google Scholar
Czyżewski, Stefan. „Film dokumentalny – kreacja rzeczywistości ekranowej”. In: Metody dokumentalne w filmie. red. Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTVIT, 2013.
Google Scholar
Doyle, Patrick. “Rolling Stones' Controversial Tour Documentary „Cocksucker Blues" Screens in New York”, „Rolling Stone Magazine”. http://www.rollingstone.com/music/news/rolling-stones-controversial-tour-documentary-cocksucker-blues-screens-in-new-york-20091026 [accessed: 22.12.14]
Google Scholar
Filipiak, Marian. Od subkultury do kultury alternatywnej-wprowadzenie do subkultur młodzieżowych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999.
Google Scholar
Kazana, Bartosz, Marcin Stasiowski. „Na żywo w twoim salonie”, „Ekrany” 5 (2013).
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1960-1963. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria, 2007.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1963-1970. Czas autorów. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria, 2014.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1963-1970. Między obserwacją a ideologią. Gdańsk: Słowo obraz terytoria, 2013.
Google Scholar
Przylipiak, Mirosław. Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk-Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej/ Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2004.
Google Scholar
Wiener, Thomas. “Narodziny i upadek filmu rockowego”. trans. Z. Batko. „Film na świecie” 1 (1992).
Google Scholar
Autorzy
Mateusz Kickakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Wśród jego najważniejszych zainteresowań badawczych znajdują się: kino dokumentalne (ze szczególnym uwzględnieniem dokumentalistyki muzycznej), kultura alternatywna i kontrkultura.
Statystyki
Abstract views: 33PDF downloads: 44
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Mateusz Kicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.