Direct cinema a dokument muzyczny. Wpływ kina bezpośredniego na powstanie i kształt dokumentalistyki muzycznej

Mateusz Kicka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza okoliczności narodzin dokumentalistyki muzycznej oraz wskazanie źródeł języka filmowego, którym po dziś posługują się jej twórcy. Przedmiotem dociekań są zarówno tradycyjne dokumenty muzyczne, tzw. rockumentaries, jak i filmowe rejestracje koncertów oraz festiwali. Badając genezę powstania muzycznego kina faktów, autor szczególną uwagę poświęca aspektom technologicznym, a także ich oddziaływaniu na kształt oraz estetykę dzieł zaliczanych do tego nurtu. Rozważania koncentrują się wokół klasycznych tytułów powstałych w duchu direct cinema, ponieważ to właśnie w kinie bezpośrednim Kicka odnajduje źródła większości cech dystynktywnych współczesnej dokumentalistyki muzycznej.


Słowa kluczowe:

direct cinema, rockumentaries, koncerty, festiwale muzyczne

Beattie, Keith. D.A. Pennebaker. Illinois: University of Illinois Press, 2011.
  Google Scholar

Beattie, Keith. Documentary Screens Nonfiction Film and Television. New York: Palgrave Macmillan, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-62803-8   Google Scholar

Brownell, Richard. American Counterculture of the 1960s. Farmington Hills: Lucent Books, 2011.
  Google Scholar

Cutler, Chris. O muzyce popularnej. Pisma teoretyczno-krytyczne. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa, 1999.
  Google Scholar

Czyżewski, Stefan. „Film dokumentalny – kreacja rzeczywistości ekranowej”. In: Metody dokumentalne w filmie. red. Dagmara Rode, Marcin Pieńkowski. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTVIT, 2013.
  Google Scholar

Doyle, Patrick. “Rolling Stones' Controversial Tour Documentary „Cocksucker Blues" Screens in New York”, „Rolling Stone Magazine”. http://www.rollingstone.com/music/news/rolling-stones-controversial-tour-documentary-cocksucker-blues-screens-in-new-york-20091026 [accessed: 22.12.14]
  Google Scholar

Filipiak, Marian. Od subkultury do kultury alternatywnej-wprowadzenie do subkultur młodzieżowych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999.
  Google Scholar

Kazana, Bartosz, Marcin Stasiowski. „Na żywo w twoim salonie”, „Ekrany” 5 (2013).
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1960-1963. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria, 2007.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1963-1970. Czas autorów. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria, 2014.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. Kino bezpośrednie 1963-1970. Między obserwacją a ideologią. Gdańsk: Słowo obraz terytoria, 2013.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław. Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk-Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej/ Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2004.
  Google Scholar

Wiener, Thomas. “Narodziny i upadek filmu rockowego”. trans. Z. Batko. „Film na świecie” 1 (1992).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Kicka, M. (2015) „Direct cinema a dokument muzyczny. Wpływ kina bezpośredniego na powstanie i kształt dokumentalistyki muzycznej”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 46–58. doi: 10.36744/kf.2284.

Autorzy

Mateusz Kicka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa, uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Za­rządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Wśród jego najważniejszych zainteresowań badawczych znajdują się: kino dokumentalne (ze szczególnym uwzględnieniem dokumentalistyki muzycznej), kultura alternatywna i kontrkultura.



Statystyki

Abstract views: 33
PDF downloads: 44


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Mateusz Kicka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.