Historia muzyki popularnej na ekranie: biopiki popowo-rockowe

Ian Inglis

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Northumbria (Wielka Brytania)

Abstrakt

Dzisiejsza popularność biopików dotyczących muzyki pop w brytyjskim i amerykańskim kinie (oraz telewizji) odnowiła dyskusję nad dokładnością i wiarygodnością historii, które są w tych filmach opowiadane. Odwołując się do przykładów ze współczesnych i dawniejszych produkcji, Inglis bada relację zachodzącą między muzyką, filmem a historią. Skupia się także na takich zagadnieniach, jak nieuchronność interpretacji, fantazjowania i zmyślenia w filmach przedstawiających wydarzenia historyczne; refleksji poddaje również nieuniknione napięcia między historyczną skrupulatnością a uwarunkowaniami rynkowymi. Autora interesuje ponadto otwierający się przed filmowcami wachlarz możliwości w rekonstruowaniu występów muzycznych, a także atrakcyjność samego gatunku dla producentów i odbiorców zarówno filmu, jak i muzyki popularnej. Wiele z tych zagadnień znajduje odzwierciedlenie w filmowych sposobach ujmowania tematów i wydarzeń w sensie ogólnym, jednak sukcesy takich filmów, jak Ray (reż. Taylor Hackford, 2004), Spacer po linie (Walk the Line, reż. James Mangold, 2005) i Wielkie życie (Beyond the Sea, reż. Kevin Spacey, 2004), a także liczne projekty na różnych etapach produkcji sprawiły, że biopiki dotyczące muzyki popularnej stały się ostatnio częstym przedmiotem debat.

  • Przekład tekstu Popular Music History on Screen: The Pop/Rock Biopic, „Popular Music History” 2007, t. 2, nr 1, ss. 77-93. Copyright © Equinox Publishing Ltd 2007.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.


Słowa kluczowe:

biopic, muzyka popularna, film, historia, performance

Atkinson, Michael. 1995. “Long Black Limousine: Pop Biopics”. W: Celluloid Jukebox, red. Jonathan Romney, Adrian Wootton, ss. 20-31. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Babington, Bruce. 2006. “Star Personae and Authenticity in the Country Music Biopic”. W: Film’s Musical Moments, red. Ian Conrich, Estella Tincknell, ss. 84-98. Edinburgh: Edinburgh University Press.
DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748623440.003.0007   Google Scholar

Beecher, John, John Goldrosen. 1996. Remembering Buddy: The Definitive Biography. London: Omnibus.
  Google Scholar

Burke, Peter. 2004. What is Cultural History? Cambridge: Polity.
  Google Scholar

Carlin, Peter Ames. 2006. Catch a Wave: The Rise, Fall and Redemption of The Beach Boys’ Brian Wilson. London: Rodale.
  Google Scholar

Carr, E. H. 1961. What Is History. London: Macmillan.
  Google Scholar

Carroll, Noel. 2006. “Fiction, Non-Fiction, and the Film of Presumptive Assertion: A Conceptual Analysis”. W: Philosophy of Film and Motion Pictures, red. Noel Carroll, Jinhee Choi, ss. 154-171. Oxford: Blackwell.
  Google Scholar

Caughie, John. 1981. “Progressive Television and Documentary Drama”. W: Popular Television and Film, red. Tony Bennett, Susan Boyd-Bowman, Colin Mercer, Janet Woollacott, ss.327-352. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Coleman, Kathleen M. 2004. “The Pedant Goes to Hollywood”. W: Gladiator: Film and History, red. Martin M. Winkler, ss. 45-52.Oxford: Blackwell.
  Google Scholar

Cook, Pam. 2005. Screening the Past: Memory and Nostalgia in Cinema. London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203337820   Google Scholar

Custen, George F. 1992. Bio/Pics: How Hollywood Conceived Public History. New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Davies, Hunter. 1985. The Beatles (Revised Edition). London: Jonathan Cape.
  Google Scholar

Davis, Stephen. 2004. Jim Morrison: Life, Death, Legend. London: Ebury Press.
  Google Scholar

Harrison, George. 1982. I Me Mine. London: W. H. Allen.
  Google Scholar

Hesmondhalgh, David. 2002. “Popular Music Audiences and Everyday Life”. W: Popular Music Studies, red. David Hesmondhalgh, Keith Negus, ss. 117-130. London: Arnold.
  Google Scholar

Hughes-Warrington, Marnie. 2007. History Goes to the Movies: Studying History on Film. London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203390948   Google Scholar

Jenkins, Keith. 1995. On “What is History”. London: Routledge.
  Google Scholar

Jenson, Joli. 1992. “Fandom as Pathology: The Consequences of Characterization”. W: The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media, red. Lisa A. Lewis, ss. 9-29. London: Routledge.
  Google Scholar

Laing, Dave. 1972. Buddy Holly. London: Macmillan.
  Google Scholar

Lotman, Yuri. 1976. Semiotics of Cinema. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  Google Scholar

Lowenthal, David. 1989. “Nostalgia Tells it Like it Wasn’t”. W: The Imagined Past: History and Nostalgia, red. Christopher Shaw, Malcolm Chase, ss. 18-32. Manchester: Manchester University Press.
  Google Scholar

Maltby, Richard. 1995. Hollywood Cinema. Oxford: Blackwell.
  Google Scholar

Medhurst, Andy. 1995. “It Sort of Happened Here: The Strange, Brief Life of the British Pop Film”. W: Celluloid Jukebox, red. Jonathan Romney, Adrian Wootton, ss. 60-71. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Morley, Paul. 2005. “Rock and Reel”. The Observer Music Magazine, sierpień 21, ss. 12-17. http://observer.guardian.co.uk/omm/story/0,13887,1550799.00.html.
  Google Scholar

Norman, Philip. 1996. Rave On: The Biography of Buddy Holly. London: Simon & Schuster.
  Google Scholar

Romney, Jonathan, Adrian Wootton, red. 1995. Celluloid Jukebox. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Rose, Cynthia. 1993. “The Riddle of the Rock Biopic”. Sight and Sound, nr 3 (10), ss. 14-16.
  Google Scholar

Rosenstone, Robert A. 1995. Visions of the Past. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  Google Scholar

Stam, Robert. 2005. “The Theory and Practice of Adaptation”. W: Literature and Film, red. Robert Stam, Alessandra Raengo, ss. 1-52. Oxford: Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1111/b.9780631230533.2004.x   Google Scholar

Stam, Robert. 2005. Literature Through Film: Realism, Magic, and the Art of Adaptation. Oxford: Blackwell.
  Google Scholar

Taylor, John Russell. 1971. “The Musical”. W: Cinema: The First 75 Years, red. George Perry, ss. 69-77. London: Thomson.
  Google Scholar

The Beatles. 2000. The Beatles Anthology. London: Cassell.
  Google Scholar

Tosh, John. 1984. The Pursuit of History. London: Longman.
  Google Scholar

Tudor, Andrew. 1974. Image and Influence: Studies in the Sociology of Film. London: Allen & Unwin.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Inglis, I. (2015) „Historia muzyki popularnej na ekranie: biopiki popowo-rockowe”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 32–45. doi: 10.36744/kf.2227.

Autorzy

Ian Inglis 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Northumbria Wielka Brytania

Doktor, wykładowca w zakresie studiów nad muzyką popularną w School of Arts & Social Sciences na University of Northumbria (Wielka Brytania). Swoją dysertację doktorską poświęcił analizie kariery The Beatles w kontekście teorii socjologicznych, psychologicznych i kulturowych. Opublikował m.in.: The Beatles, Popular Music and Society (2000), Popular Music and Film (2003), Performance and Popular Music: History, Place and Time (2006), The Words and Music of George Harrison (2010), Popular Music and Television in Britain (2010), The Beatles in Hamburg: A Long Engagement (2012).



Statystyki

Abstract views: 112


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Ian Inglis

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.