Dziki Zachód, Dziki Wschód. Konwencje westernowe w „Prawie i pięści” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego oraz „Wilczych echach” Aleksandra Ścibor-Rylskiego

Łukasz A. Plesnar

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Plesnar stara się dowieść, że Edward Skórzewski i Jerzy Hoffman w Prawie i pięści (1964) oraz Aleksander Ścibor-Rylski w Wilczych echach (1968) wykorzystali, choć w różnym stopniu, konwencje gatunkowe westernu. Najwyraźniej widać to w konstrukcji głównych bohaterów, stających z bronią w ręku, samotnie, przeciw działającym „pod przykrywką” bandytom. Lecz do westernu nawiązują również struktury narracyjne i schematy fabularne obu analizowanych filmów, ich struktury czasowe („po wojnie”; w prawdziwych westernach – po wojnie secesyjnej, tutaj – po II wojnie światowej) i przestrzenne (bezludne miasteczko w Prawie i pięści przywodzi na myśl westernowe ghost towns, bieszczadzkie połoniny przypominają pofałdowane prerie terytoriów Wyoming czy Dakota), a nawet ikonografia: broń (choć Colty zostały zastąpione sowieckimi tetetkami), konie, wozy repatriantów (osadników) zmierzające na zachód, a także – do pewnego stopnia – ubiory (Gustaw Holoubek jako Andrzej Kenig z Prawa i pięści jest wystylizowany na Shane’a, a Ryszard Pietruski jako Wijas na rewolwerowca Jacka Wilsona z Jeźdźca znikąd George’a Stevensa z 1953 r.). Istotnym wnioskiem płynącym z rozważań Plesnara jest konstatacja, że Wilcze echa w sposób raczej mechaniczny sięgają do konwencji westernu, podczas gdy Prawo i pięść wykorzystuje je w sposób bardziej twórczy, modyfikując i wzbogacając „kolorytem lokalnym”.


Słowa kluczowe:

Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Aleksander Ścibor-Rylski, western

Lubelski, Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice: Videograf II, 2009.
  Google Scholar

Motyka, Grzegorz, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”: konflikt polsko-ukraiński 1943-1947, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011.
  Google Scholar

Plesnar, Łukasz A., Twarze westernu, Kraków: Rabid, 2009.
  Google Scholar

Plesnar, Łukasz A., Ziemia niczyja, ziemia obiecana: Obraz granicy w literaturze amerykańskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2015.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Plesnar, Łukasz A. (2016) „Dziki Zachód, Dziki Wschód. Konwencje westernowe w „Prawie i pięści” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego oraz «Wilczych echach» Aleksandra Ścibor-Rylskiego”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 138–151. doi: 10.36744/kf.2172.

Autorzy

Łukasz A. Plesnar 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor w Instytucie Sztuk Audio­wizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; kierownik Ka­tedry Historii Filmu Powszechnego tamże. Miłośnik i badacz westernów, autor Twarzy westernu (2009). W dorobku ma ponadto siedem książek i blisko sto szki­ców pomieszczonych w tomach zbiorowych oraz czaso­pismach polskich i zagranicznych. Ostatnio wydał obszerną Ziemię niczyją, ziemię obiecaną. Obraz granicy w literaturze amerykańskiej (2015).



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 23


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Łukasz A. Plesnar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.