Dynamika niemieckiej pamięci

Marta Brzezińska-Pająk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Konrad Klejsa w publikacji Pamięć lat nazizmu w niemieckim filmie fabularnym lat 1946-1965 (2015) mierzy się z problematyką niemieckiej kinematografii powojennej skonfrontowanej z nazizmem i jego kontekstami. Autor podejmuje zagadnienie w sposób złożony, rozbudowany, wykraczając poza typowo filmoznawcze opracowanie, a refleksja na temat filmów współgra z namysłem historycznym i politycznym. Spoiwem łączącym wielowymiarowe rozważania na temat dwudziestu lat historii kina niemieckiego w perspektywie nazistowskiej przeszłości jest problematyka studiów nad pamięcią, które wpisują publikację Klejsy w uniwersalny i międzynarodowy kontekst badawczy. Jego monografia jest rzetelnym, oryginalnym studium problematyki opracowywanej dotąd wybiórczo i niewystarczająco.


Słowa kluczowe:

studia nad pamięcią, kino niemieckie, nazim

Klejsa, Konrad, „Pamięć lat nazizmu w niemieckim filmie fabularnym lat 1946-1965” (2015).
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-559-1   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Brzezińska-Pająk, M. (2017) „Dynamika niemieckiej pamięci”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), s. 332–334. doi: 10.36744/kf.2132.

Autorzy

Marta Brzezińska-Pająk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Studiów Interkulturowych Europy Środ­kowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Pracowni Badań nad Filmem w Europie Środkowo-Wschodniej, stypendystka Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam. Autorka artyku­łów o tematyce filmowej i książki Spektakl – granica – ekran. Mur berliński w filmie niemieckim (2014).



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Marta Brzezińska-Pająk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.