Oferta programowa, katalogi i imperializm kulturowy

Ramon Lobato

ramon.lobato@rmit.edu.au
Królewski Instytut Technologii w Melbourne (Australia)
https://orcid.org/0000-0002-1689-7233

Abstrakt

Artykuł pochodzi z wydanej w 2019 r. książki pt. Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution. Autor poświęca w nim uwagę sposobom funkcjonowania amerykańskiego serwisu na rynkach zagranicznych, ze szczególnym uwzględnieniem Kanady i państw Unii Europejskiej, przy czym jego uwaga ogniskuje się na kontrowersyjnym stosunku treści amerykańskich i lokalnych. Lobato dokonuje analizy w porządku diachronicznym, odnosząc się do zmian zarówno w obrębie teorii medioznawczych, jak i w ustawodawstwie dotyczącym rynku medialnego, oraz synchronicznym, porównując metody działania platformy w różnych miejscach na świecie i polityczne reakcje na nie. W ostatniej części badacz zastanawia się nad rozbieżnościami między stosunkowo surową polityką kulturalną zmierzającą do ujarzmienia giganta i preferencjami widowni, która swoimi wyborami współtworzy jego ofertę programową; ponadto autor zachęca do dalszego namysłu nad związkami – jak sam pisze – między katalogami, algorytmami rekomendacji i krajowymi rozwiązaniami w zakresie polityki medialnej, jako że nasze środowisko medialne w coraz większym stopniu staje się środowiskiem usług na żądanie.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Content, Catalogs, and Cultural Imperialism z książki Ramona Lobato Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution, New York University Press, New York 2019 (http://opensquare.nyupress.org/books/9781479804948/read/) © 2019 by New York University.

Słowa kluczowe:

Netflix, rynek filmowy, imperializm kulturowy

Anderson, John. An Over-the-Top Exemption: It’s Time to Fairly Tax and Regulate the New Internet Media Services. Ottawa: Canadian Centre for Policy Alternatives, 2016.
  Google Scholar

Barker, Chris. Global Television: An Introduction. Malden, MA: Blackwell, 1997.
  Google Scholar

Blaney, Martin. Netflix ‘Open’ to Euro Investment. „Screen International” 22.11.2013, www.screendaily.com/news/netflix-open-to-euro-investment/5063919.article.
  Google Scholar

Block, Alex B. Netflix’s Ted Sarandos Explains Original Content Strategy. „Hollywood Reporter” 7.04.2012. www.hollywoodreporter.com/news/netflix-ted-sarandos-original-content-309275.
  Google Scholar

Buonanno, Milly. The Age of Television: Experiences and Theories. Bristol: Intellect, 2007.
  Google Scholar

Chalaby, Jean K. Transnational Television in Europe: Reconfiguring Global Communications Networks. London: I. B. Tauris, 2009.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755603961   Google Scholar

Flew, Terry. Understanding Global Media. New York: Palgrave, 2007.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-28579-9   Google Scholar

Flew, Terry, Petros Iosifidis, Jeanette Steemers (ed.). Global Media and National Policies. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137493958   Google Scholar

Fontaine, Gilles, Christian Grece. Origin of Films and TV Content in VOD Catalogues in the EU and Visibility of Films on VOD Services. Strasbourg: European Audiovisual Observatory, 2016.
  Google Scholar

Globerman, Steven. Canadian Content Is Dead; Long Live Canadian Content! Calgary: Fraser Institute, 2014.
  Google Scholar

Gouvernement de la République française, Consultation sur la directive 2010/13/UE relative aux services de médias audiovisuels (directive SMA) Un cadre pour les médias au 21e siècle. Réponse de la France, ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?action=display&doc_id=11850.
  Google Scholar

Katz, Elihu, George Wedell. Broadcasting in the Third World: Promise and Performance. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1977.
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674494152   Google Scholar

Keslassy, Elsa. Netflix’s French Resistance: The Market Reportedly Ripe for the Streaming Service’s Next Invasion Boasts Huge Barriers to Entry. „Variety”, 26.11.2013.
  Google Scholar

Komisja Europejska, Promotion of European Works in Practice, 2014, ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?action=display&doc_id=11459.
  Google Scholar

Larsen, Peter. Import/Export: International Flow of Television Fiction. Paris: UNESCO, 1990.
  Google Scholar

Lobato, Ramon, Alexa Scarlata. Australian content in SVOD catalogs: availability and discoverability. Submission to the Australian and Children’s Screen Content Review. 2017, apo.org.au/node/134926.
  Google Scholar

Mattelart, Armand. Multinational Corporations and the Control of Culture: The Ideological Apparatuses of Imperialism. Brighton: Harvester Press, 1979.
  Google Scholar

Miller, Daniel. The Young and the Restless in Trinidad: A Case of the Local and the Global in Mass Consumption. W Consuming Technologies: Media and Information in Domestic Spaces, ed. Roger Silverstone, Eric Hirsch, 163–182. London: Routledge, 1979.
  Google Scholar

Miller, Peter H., Randal Rudniski.Market Impact and Indicators of Over the Top Television in Canada: 2012. www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/rp120330.htm.
  Google Scholar

Miller, Toby, Nitin Govil, John McMurria, Richard Maxwell, Ting Wang. Global Hollywood 2. London: British Film Institute, 2005.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838711122   Google Scholar

Mowlana, Hamid. International Flow of Information: A Global Report and Analysis. Paris: UNESCO, 1985.
  Google Scholar

Nordenstreng, Kaarle, Tapio Varis. Television Traffic—A One-Way Street? A Survey and Analysis of the International Flow of Television Programme Material. Paris: UNESCO Reports and Papers on Mass Communication, 1974.
  Google Scholar

O’Brien, Chris. Netflix Struggles to Win Over Skeptics in Film-Loving France. „Los Angeles Times”, 28.09.2014. www.latimes.com/business/la-fi-ct-netflix-france-20140928-story.html.
  Google Scholar

Pedwell, Terry. CRTC to Netflix: Since You Won’t Co-operate, We’ll Ignore You. „CBCNews”, 29.09.2014. www.cbc.ca/news/business/crtc-to-netflix-since-you-won-t-co-operate-we-ll-ignore-you-1.2781748.
  Google Scholar

Robertson, Susan Krashinsky. Netflix Leads Streaming Services in Canada. „The Globe and Mail” 20.10.2017.www.theglobeandmail.com/report-on-business/industry-news/marketing/netflix-leads-streaming-services-in-canada/article36678928/
  Google Scholar

Scarlata, Alexa. Australian Streaming Services and the Relationship between Viewing Data and Local Television Drama Production. Referat na konferencji Australia Screen Production Education and Research Association Conference, Flinders University, Adelaide, Australia, 2015.
  Google Scholar

Schiller, Herbert.Mass Communications and American Empire. Boulder, CO: Westview Press, 1969.
  Google Scholar

Sinclair John, Liz Jacka, Stuart Cunningham (ed.). New Patterns in Global Television: Peripheral Vision. New York: Oxford University Press, 1995.
  Google Scholar

Straubhaar, Joseph D. Beyond Media Imperialism: Asymmetrical Interdependence and Cultural Proximity. „Critical Studies in Mass Communication” 8, 1 (1991): 39–59.
DOI: https://doi.org/10.1080/15295039109366779   Google Scholar

Taylor, Kate. Melanie Joly’s Fight for Canadian Culture Is Neither Easy nor Popular. „The Globe and Mail”, 16.12.2016. www.theglobeandmail.com/arts/art-and-architecture/melanie-jolys-fight-for-canadian-culture-is-neither-easy-nor-popular/article33345113/.
  Google Scholar

Taylor, Kate. Mélanie Joly’s Netflix Deal Fails to Address the Real Issues for Canadian Content Creators. The Globe and Mail, 28.09.2017. www.theglobeandmail.com/opinion/melanie-jolys-netflix-deal-fails-to-address-the-real-issues-for-canadian-content-creators/article36428560/.
  Google Scholar

Tomlinson, John. Cultural Imperialism: A Critical Introduction. London: Pinter, 1991.
DOI: https://doi.org/10.56021/9780801842498   Google Scholar

Tracey, Michael. The Poisoned Chalice? International Television and the Idea of Dominance. „Daedalus” 114 (1991):17–55.
  Google Scholar

Tunstall, Jeremy. The Media Are American: Anglo-American Media in the World. London: Constable,1977.
  Google Scholar

Wagman, Ira. Talking to Netflix with a Canadian Accent: On Digital Platforms and National Media Policies. In: Reconceptualising Film Policies, ed. Nolwenn Mingant, Cecilia Tirtaine, 209–221. London: Routledge, 2017.
  Google Scholar

Wells, Allan. Picture-Tube Imperialism? The Impact of U.S. Television on Latin America. Maryknoll, NY: Orbis Books, 1972.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Lobato, R. (2019) „Oferta programowa, katalogi i imperializm kulturowy”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 266–283. doi: 10.36744/kf.199.

Autorzy

Ramon Lobato 
ramon.lobato@rmit.edu.au
Królewski Instytut Technologii w Melbourne Australia
https://orcid.org/0000-0002-1689-7233

Badacz mediów, pracownik naukowy Królewskiego Instytutu Technologii w Melbourne. Interesuje się w szczególności dystrybucją na rynku audiowizualnym, platformami streamingowymi, piractwem i nieformalnymi kanałami rozpowszechniania. Jest autorem ponad 40 artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach oraz książek: Shadow Economies of Cinema (2012), The Informal Media Economy (2015; wraz z J. Thomasem), Geoblocking and Global Video Culture (2016; współred. J. Meese), Netflix Nations (2019). Obecnie współkieruje projektem badawczym Australian Research Council, którego celem jest analiza wpływu serwisów VOD na narodowe rynki medialne.



Statystyki

Abstract views: 498
PDF downloads: 502


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Ramon Lobato

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.