Film radziecki w Polsce w latach 1948-1955. Władze partyjno-państwowe, pracownicy kin, widzowie

Ewa Gębicka

egebicka@poczta.onet.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9709-2188

Abstrakt

Celem artykułu opartego na licznych materiałach archiwalnych jest przybliżenie czytelnikom stosunku władz partyjno-państwowych do rozpowszechniania filmów radzieckich w latach najsilniejszego podporządkowania kina polityce, a także ocena ich wysiłków. Autorka omawia formułowane przez władze zalecenia dotyczące popularyzacji kina radzieckiego oraz stosowane w tym celu różnorodne narzędzia i bodźce. Opisuje też reakcje pracowników kin poddanych wymogom walki o widza toczonej w ramach obowiązującego wówczas współzawodnictwa pracy. Jednym z poruszanych w artykule wątków jest organizacja i przebieg Festiwali Filmów Radzieckich traktowanych przez władze jako okazja do manifestacji „miłości” do Kraju Rad. Autorka prezentuje liczne pomysły racjonalizatorskie prowadzące do wykonania planu zakładającego pożądaną liczbę widzów, sposoby wpływu na ich postawy i wybory; próbuje także ocenić ich skuteczność, nie zawsze zgodną z oczekiwaniami władz.


Słowa kluczowe:

dystrybucja filmu, polska kultura filmowa, festiwal filmowy, kino radzieckie, Polska powojenna

Bukowiecki L.. Festiwal najlepszych filmów, „Film” 1948, nr 19.
  Google Scholar

Gębicka E., Nie strzelać do Czapajewa! Jak po wojnie przyjmowano filmy radzieckie w Polsce, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 2.
  Google Scholar

Kinematografia polska w cyfrach, materiały wewnętrzne NZK, 1957.
  Google Scholar

Kołodyński A.. Import filmów 1945- 1968 (w:) Kinematografia polska w XXV-leciu PRL. Wydanie specjalne „Filmowego Serwisu Prasowego”, Warszawa 1969.
  Google Scholar

Korzon A.. Polsko-radzieckie kontakty kulturalne w latach 1944-1950, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982.
  Google Scholar

Kowalczyk T. O filmach i widzach na wsi, „Wieś” 1953, nr 15.
  Google Scholar

Kuryluk J. , Harmonia formy i treści, „Film” 1948, nr 2.
  Google Scholar

Kuryluk J. Podstawy ideologiczne filmu radzieckiego, „Gazeta Filmowa” 1948, nr 2.
  Google Scholar

Madej A., Kin – władza – publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949, Bielsko Biała 2002
  Google Scholar

Olszewska B., Szkoła mocy i radości życia, „Gazeta Filmowa” 1948, nr 10;
  Google Scholar

Polska – ZSRR. Struktury podległości. Dokumenty WKP(b) 1944-1949, oprac. G.A. Bordiugow, A. Kochański, A. Koseski, G.F. Matwiejew, A. Paczkowski, Warszawa 1995.
  Google Scholar

Rocznik Statystyczny Kultury 1945-1967, Warszawa 1969.
  Google Scholar

Tylczyński A.. Inicjatywa i spryt, „Film” 1954, nr 17.
  Google Scholar

Tylczyński A.. Komu to potrzebne, „Film” 1954, nr 17.
  Google Scholar

Wiadomości różne, „Film” 1948, nr 1.
  Google Scholar

Wystąpienie Stanisława Albrechta na akademii zorganizowanej przez Koło Przyjaźni Polsko-Radzieckiej przy „Filmie Polskim, „ Film” 1948, nr 21.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Gębicka, E. (2019) „Film radziecki w Polsce w latach 1948-1955. Władze partyjno-państwowe, pracownicy kin, widzowie ”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 16–28. doi: 10.36744/kf.170.

Autorzy

Ewa Gębicka 
egebicka@poczta.onet.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0002-9709-2188

Doktor habilitowana, adiunkt na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Specjalizuje się w historii i współczesności polskiej i światowej kinematografii rozpatrywanych w kontekście artystycznym i ekonomiczno-politycznym oraz ich przemian pod wpływem nowych mediów. Prowadzi badania archiwalne dotyczące początków polskiej kinematografii powojennej. Przygotowuje monografię dotycząca jej losów w latach 1945-1955. Autorka m. in. książki Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej (2006).



Statystyki

Abstract views: 457
PDF downloads: 1127


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Ewa Gębicka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.