Film radziecki w Polsce w latach 1948-1955. Władze partyjno-państwowe, pracownicy kin, widzowie
Ewa Gębicka
egebicka@poczta.onet.plUniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9709-2188
Abstrakt
Celem artykułu opartego na licznych materiałach archiwalnych jest przybliżenie czytelnikom stosunku władz partyjno-państwowych do rozpowszechniania filmów radzieckich w latach najsilniejszego podporządkowania kina polityce, a także ocena ich wysiłków. Autorka omawia formułowane przez władze zalecenia dotyczące popularyzacji kina radzieckiego oraz stosowane w tym celu różnorodne narzędzia i bodźce. Opisuje też reakcje pracowników kin poddanych wymogom walki o widza toczonej w ramach obowiązującego wówczas współzawodnictwa pracy. Jednym z poruszanych w artykule wątków jest organizacja i przebieg Festiwali Filmów Radzieckich traktowanych przez władze jako okazja do manifestacji „miłości” do Kraju Rad. Autorka prezentuje liczne pomysły racjonalizatorskie prowadzące do wykonania planu zakładającego pożądaną liczbę widzów, sposoby wpływu na ich postawy i wybory; próbuje także ocenić ich skuteczność, nie zawsze zgodną z oczekiwaniami władz.
Słowa kluczowe:
dystrybucja filmu, polska kultura filmowa, festiwal filmowy, kino radzieckie, Polska powojennaBibliografia
Bukowiecki L.. Festiwal najlepszych filmów, „Film” 1948, nr 19.
Google Scholar
Gębicka E., Nie strzelać do Czapajewa! Jak po wojnie przyjmowano filmy radzieckie w Polsce, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 2.
Google Scholar
Kinematografia polska w cyfrach, materiały wewnętrzne NZK, 1957.
Google Scholar
Kołodyński A.. Import filmów 1945- 1968 (w:) Kinematografia polska w XXV-leciu PRL. Wydanie specjalne „Filmowego Serwisu Prasowego”, Warszawa 1969.
Google Scholar
Korzon A.. Polsko-radzieckie kontakty kulturalne w latach 1944-1950, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982.
Google Scholar
Kowalczyk T. O filmach i widzach na wsi, „Wieś” 1953, nr 15.
Google Scholar
Kuryluk J. , Harmonia formy i treści, „Film” 1948, nr 2.
Google Scholar
Kuryluk J. Podstawy ideologiczne filmu radzieckiego, „Gazeta Filmowa” 1948, nr 2.
Google Scholar
Madej A., Kin – władza – publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949, Bielsko Biała 2002
Google Scholar
Olszewska B., Szkoła mocy i radości życia, „Gazeta Filmowa” 1948, nr 10;
Google Scholar
Polska – ZSRR. Struktury podległości. Dokumenty WKP(b) 1944-1949, oprac. G.A. Bordiugow, A. Kochański, A. Koseski, G.F. Matwiejew, A. Paczkowski, Warszawa 1995.
Google Scholar
Rocznik Statystyczny Kultury 1945-1967, Warszawa 1969.
Google Scholar
Tylczyński A.. Inicjatywa i spryt, „Film” 1954, nr 17.
Google Scholar
Tylczyński A.. Komu to potrzebne, „Film” 1954, nr 17.
Google Scholar
Wiadomości różne, „Film” 1948, nr 1.
Google Scholar
Wystąpienie Stanisława Albrechta na akademii zorganizowanej przez Koło Przyjaźni Polsko-Radzieckiej przy „Filmie Polskim, „ Film” 1948, nr 21.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Gębickaegebicka@poczta.onet.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0002-9709-2188
Doktor habilitowana, adiunkt na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Specjalizuje się w historii i współczesności polskiej i światowej kinematografii rozpatrywanych w kontekście artystycznym i ekonomiczno-politycznym oraz ich przemian pod wpływem nowych mediów. Prowadzi badania archiwalne dotyczące początków polskiej kinematografii powojennej. Przygotowuje monografię dotycząca jej losów w latach 1945-1955. Autorka m. in. książki Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej (2006).
Statystyki
Abstract views: 440PDF downloads: 1108
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Ewa Gębicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.