Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina, przekł. Barbara Świderska, Warszawa 2012
Małgorzata Sieradz
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Abstrakt
Recenzja edycji listów Friederike Müller, przygotowanej do druku przez Utę Goebl-Streicher, w polskim przekładzie Barbary Świderskiej. Listy uczennicy Fryderyka Chopina są nieocenionym źródłem informacji o technice nauczania wielkiego kompozytora i jego sztuce pianistycznej, a także kroniką wydarzeń życia muzycznego Paryża połowy XIX wieku.
Słowa kluczowe:
Fryderyk Chopin, uczniowie Chopina, kultura muzyczna Paryża, Paryż w I poł. XIX wiekuBibliografia
Aguettant, Louis. La musique de piano des origines à Ravel. Paris: Albin Michel, 1954.
Google Scholar
Anton Schindler der Freund Beethovens. Sein Tagebuch aus den Jahren 1841–1843, red. Marta Becker, Frankfurt am Main: W. Kramer, 1939.
Google Scholar
Bronarski, Ludwik. „Dedykacje Chopina”. W: Ludwik Bronarski, Szkice chopinowskie, 81–105. Kraków: PWM, 1961.
Google Scholar
Bronarski, Ludwik. „Les élèves de Chopin”. Annales Chopin 6 (1961/64): 7–12.
Google Scholar
Chybiński, Adolf. „Tomasz Tellefsen, norweski uczeń Fryderyka Chopina (1823–1874)”. Kurier Literacko-Naukowy 12, nr 46–47 (1935) (dodatek do Ilustrowanego Kuriera Codziennego 26, nr 320 (1935) i 26, nr 327 (1935).
Google Scholar
Das Reisetagebuch des Klavierbauers Johann Baptist Streicher 1821–1822, red. Uta Goebl-Streicher. Tutzing: Hans Schneider, 2009.
Google Scholar
Das Stammbuch der Nannette Stein (1787–1793). Streiflichter auf Kultur und Gesellschaft in Augsburg und Süddeutschland im ausgehenden 18. Jahrhundert, red. Uta Goebl-Streicher. T. 1, faksimile, t. 2, edycja. Tutzing: Hans Schneider, 2001.
Google Scholar
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin w oczach swoich uczniów, przekł. Zbigniew Skowron. Kraków: PWM, 2000.
Google Scholar
Eigeldinger, Jean-Jacques. Chopin. Dusza salonów paryskich 1830–1848. Warszawa: NIFC, 2019.
Google Scholar
Ganche, Édouard. „Jane Stirling et sa correspondance”. W: Édouard Ganche, Dans la souvenir de Frédéric Chopin, 103–149. Paris: Mercure de France, 1925.
Google Scholar
Hedley, Artur. Chopin, przekł. A. Opęchowska. Łódź: St. Jamiołkowski & T. Evert, 1949.
Google Scholar
Hoesick, Ferdynand. „Z życia Chopina”. W: Ferdynand Hoesick, Szkice i opowiadania historyczno-literackie, 174–179. Kraków: Gebethner i Wolff, 1900.
Google Scholar
https://sklep.nifc.pl/?produkt=1_217, dostęp 11 IX 2023.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina, zebrali, opracowali i opatrzyli komentarzami Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus. T. 2 cz. 2 1838–1839. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2017.
Google Scholar
Niecks, Frederick. Frédéric Chopin as Man and Musician. London: Novello, Ewer & Co., 1888.
Google Scholar
Niecks, Frederick. Fryderyk Chopin jako człowiek i jako muzyk, przekł. Antoni Buchner, red. Jerzy Michniewicz. Warszawa: NIFC, 2011.
Google Scholar
Sławińska-Dahlig, Ewa. Adolphe Gutmann – ulubiony uczeń Chopina. Warszawa: NIFC, 2013.
Google Scholar
www.chopin.pl/pedagog1.pl.html, dostęp 15 IX 2023.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata SieradzInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Statystyki
Abstract views: 169PDF downloads: 76
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Sieradz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Sieradz, Przyczynek do historii przyjaźni Stefana Jarocińskiego i Witolda Lutosławskiego. Listy kompozytora przechowywane w Dziale Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN (1947–1961) , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Małgorzata Sieradz, „W najgłębszym szacunku i wdzięczności kreślę się…”. O pierwszych latach muzykologicznej drogi Myroslawa Antonowycza w jego listach do Adolfa Chybińskiego. , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Małgorzata Sieradz, Michał Piekarski, Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 2 (2019)
- Małgorzata Sieradz, Barbara Chmara-Żaczkiewicz, Václav Vilém Würfel w Warszawie i w Wiedniu. Fakty i hipotezy, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)
- Małgorzata Sieradz, Riond-Bosson i Ignacy Jan Paderewski w relacji Ludwika Bronarskiego (na podstawie fragmentów dzienników przechowywanych w polskiej misji katolickiej w Marly) , Muzyka: Tom 69 Nr 2 (2024)
- Małgorzata Sieradz, „Witold Lutosławski. Correspondence with his Western Publishers and Managers. 1966–1994”, red. Zbigniew Skowron, t. 1–2, Kraków 2018 , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Małgorzata Sieradz, Katarzyna Morawska (25 XI 1937–7 IV 2020) , Muzyka: Tom 67 Nr 1 (2022)