„Witold Lutosławski. Correspondence with his Western Publishers and Managers. 1966–1994”, red. Zbigniew Skowron, t. 1–2, Kraków 2018
Małgorzata Sieradz
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Abstrakt
Recenzja książki: Witold Lutosławski. Correspondence with his Western Publishers and Managers. 1966–1994, red. Zbigniew Skowron, t. 1–2, Kraków 2018.
Omawiana publikacja stanowi edycję blisko tysiąca listów pisanych przez Witolda Lutosławskiego i osoby związane z oficynami wydawniczymi zajmującymi się zarówno edycją twórczości kompozytora, jak i organizowaniem jego artystycznych przedsięwzięć (działalność dyrygencka, wykłady i wystąpienia publiczne). Listy, które określić można mianem korespondencji „biznesowej”, przechowywane, jak większość spuścizny kompozytora, w zbiorach Paul Sacher Archive w Bazylei (Sammlung Lutosławski), datowane są na lata 1966–94. Całość opatrzona jest bogatym aparatem komentarzy i przypisów.
Słowa kluczowe:
muzyka XX wieku, epistolografia, wydawnictwa muzyczneBibliografia
Helman, Zofia, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, red. Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 1, 1816–1831, t. 2, 1831–1839, cz. 1–2. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, 2017.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510659
Google Scholar
Jarociński, Stefan. Debussy a impresjonizm i symbolizm. Kraków: PWM, 1976.
Google Scholar
Jarociński, Stefan. Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki. Kraków: PWM, 1972.
Google Scholar
Jarociński, Stefan. Witold Lutosławski. Materiały do monografii. Kraków: PWM, 1967.
Google Scholar
Lutosławski, Witold. O muzyce. Pisma i wypowiedzi, opr. Zbigniew Skowron. Gdańsk: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011.
Google Scholar
Lutosławski, Witold. Zapiski, opr. Zbigniew Skowron. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, 2008.
Google Scholar
Norwall, Ove. Witold Lutosławski. Przekł. ang. Christopher Gibbs. Copenhagen: Wilhelm Hansen, 1968.
Google Scholar
Sieradz, Małgorzata. „Przyczynek do historii przyjaźni Stefana Jarocińskiego i Witolda Lutosławskiego. Listy kompozytora przechowywane w Dziale Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN (1947–1961)”. Muzyka 65, nr 4 (2020): 139–170.
DOI: https://doi.org/10.36744/m.664
Google Scholar
Skowron, Zbigniew, red. Estetyka i styl w twórczości Witolda Lutosławskiego. Kraków: PWM, 2000.
Google Scholar
Skowron, Zbigniew, red. Lutosławski Studies. Oxford: Oxford University Press, 1999.
Google Scholar
Skowron, Zbigniew. Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Google Scholar
Stucky, Steven, Zbigniew Skowron, red. Lutosławski and His Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata SieradzInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Statystyki
Abstract views: 165PDF downloads: 119
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Małgorzata Sieradz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Sieradz, Przyczynek do historii przyjaźni Stefana Jarocińskiego i Witolda Lutosławskiego. Listy kompozytora przechowywane w Dziale Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN (1947–1961) , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Małgorzata Sieradz, „W najgłębszym szacunku i wdzięczności kreślę się…”. O pierwszych latach muzykologicznej drogi Myroslawa Antonowycza w jego listach do Adolfa Chybińskiego. , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Małgorzata Sieradz, Michał Piekarski, Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 2 (2019)
- Małgorzata Sieradz, Barbara Chmara-Żaczkiewicz, Václav Vilém Würfel w Warszawie i w Wiedniu. Fakty i hipotezy, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)
- Małgorzata Sieradz, Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina, przekł. Barbara Świderska, Warszawa 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Małgorzata Sieradz, Riond-Bosson i Ignacy Jan Paderewski w relacji Ludwika Bronarskiego (na podstawie fragmentów dzienników przechowywanych w polskiej misji katolickiej w Marly) , Muzyka: Tom 69 Nr 2 (2024)
- Małgorzata Sieradz, Katarzyna Morawska (25 XI 1937–7 IV 2020) , Muzyka: Tom 67 Nr 1 (2022)
- Małgorzata Sieradz, Muzyka i wolnomularstwo warszawskie na początku XIX wieku. Kilka nowych informacji dotyczących wolnomularskiej działalności Józefa Elsnera (ze zbiorów archiwum masońskiego w AGAD) , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)
- Małgorzata Sieradz, Henryk Opieński (1870–1942) w znanej i nieznanej korespondencji Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Estreichera. Wątki nie tylko muzyczne , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)