Henryk Opieński (1870–1942) w znanej i nieznanej korespondencji Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Estreichera. Wątki nie tylko muzyczne
Małgorzata Sieradz
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Abstrakt
Wśród spuścizny po kompozytorze, dyrygencie i muzykologu Henryku Opieńskim, przechowywanej w Fondation Archivum Helveto-Polonicum we Fryburgu, odnajdujemy bogaty zbiór korespondencji, obejmujący ponad tysiąc listów do jego narzeczonej i pierwszej żony Anny Krzymuskiej, unikalne listy od Mieczysława Karłowicza, oraz listy od jego przyjaciół: malarza i witrażysty Józefa Mehoffera oraz historyka prawa i bibliografa Stanisława Estreichera; jego korespondencja z innym kolegą ze szkoły, Stanisławem Wyspiańskim, ukazała się w latach 90. XX w., po pracach redakcyjnych rozpoczętych w latach dwudziestych XX w. (kiedy Opieński przekazywał listy do redakcji).
Henryk Opieński, chyba najmniej pamiętany z czwórki przyjaciół, był nie mniej utalentowany niż pozostali dawni uczniowie krakowskiej Szkoły Podstawowej mieszczącej się w Pałacu Larischa i Gimnazjum św. Anny, a jego wkład w kulturę polską nie był mniejszy. W młodości cała czwórka spędzała razem każdą wolną chwilę.
Wiele o ich przyjaźni możemy dowiedzieć się z kart pamiętnika Mehoffera, listów Wyspiańskiego, m.in. do Estreichera i Opieńskiego, a także pism pamiątkowych Estreichera.
Jako pierwszy z całej czwórki zmarł w 1907 roku Stanisław Wyspiański, ale pamięć o nim nadal będzie trwała, zarówno prywatnie, jak i przy oficjalnych okazjach. Pozostali trzej zginęli w czasie II wojny światowej lub wkrótce po niej: Stanisław Estreicher w obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen w 1939 r., Henryk Opieński w Morges w 1942 r. i Józef Mehoffer w Wadowicach w 1946 r. Szczegóły ostatnich lat każdego z nich poznajemy dzięki listom kolejnych pokoleń: młodego Zygmunta i Karola Estreicherów (syna i bratanka Stanisława) oraz syna Józefa Zbigniewa. Ich relacje stanowią uzupełnienie artykułu i wydania listów.
Autorzy
Małgorzata SieradzInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-7530-5739
Statystyki
Abstract views: 97PDF downloads: 34
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Sieradz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Sieradz, Przyczynek do historii przyjaźni Stefana Jarocińskiego i Witolda Lutosławskiego. Listy kompozytora przechowywane w Dziale Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN (1947–1961) , Muzyka: Tom 65 Nr 4 (2020)
- Małgorzata Sieradz, „W najgłębszym szacunku i wdzięczności kreślę się…”. O pierwszych latach muzykologicznej drogi Myroslawa Antonowycza w jego listach do Adolfa Chybińskiego. , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Małgorzata Sieradz, Michał Piekarski, Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 2 (2019)
- Małgorzata Sieradz, Riond-Bosson i Ignacy Jan Paderewski w relacji Ludwika Bronarskiego (na podstawie fragmentów dzienników przechowywanych w polskiej misji katolickiej w Marly) , Muzyka: Tom 69 Nr 2 (2024)
- Małgorzata Sieradz, Uta Goebl-Streicher, Friederike Müller: Listy z Paryża 1839–1845. Nauczanie i otoczenie Fryderyka Chopina, przekł. Barbara Świderska, Warszawa 2022 , Muzyka: Tom 68 Nr 4 (2023)
- Małgorzata Sieradz, Barbara Chmara-Żaczkiewicz, Václav Vilém Würfel w Warszawie i w Wiedniu. Fakty i hipotezy, Warszawa 2017 , Muzyka: Tom 64 Nr 3 (2019)
- Małgorzata Sieradz, „Witold Lutosławski. Correspondence with his Western Publishers and Managers. 1966–1994”, red. Zbigniew Skowron, t. 1–2, Kraków 2018 , Muzyka: Tom 66 Nr 4 (2021)
- Małgorzata Sieradz, Katarzyna Morawska (25 XI 1937–7 IV 2020) , Muzyka: Tom 67 Nr 1 (2022)
- Małgorzata Sieradz, Muzyka i wolnomularstwo warszawskie na początku XIX wieku. Kilka nowych informacji dotyczących wolnomularskiej działalności Józefa Elsnera (ze zbiorów archiwum masońskiego w AGAD) , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)