Ignacy Jan Paderewski w polskim dyskursie satyrycznym z lat 1898–1936
Magdalena Dziadek
Uniwersytet Jagielloński, Kraków (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1409-7902
Justyna Kica
Uniwersytet Jagielloński, Kraków (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6798-5196
Michał Jaczyński
Uniwersytet Jagielloński, Kraków (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3026-742X
Abstrakt
Polski dyskurs satyryczny odnoszący się do osoby i działalności Ignacego Jana Paderewskiego był prowadzony w polskiej prasie humorystyczno-satyrycznej od chwili, gdy zaczął on odnosić wielkie sukcesy jako pianista, do momentu, gdy ustała jego działalność na arenie politycznej. Zgromadzone na potrzeby artykułu źródła prasowe dotyczące tematu pochodzą z lat 1898–1936. Są to dokumenty literackie (anegdoty, wiersze, mini-dialogi) oraz ikonograficzne (karykatury i rysunki satyryczne) zebrane w prasie reprezentującej trzy główne ośrodki Polski porozbiorowej: Warszawę, Lwów i Poznań. Pochodzą głównie z trzech pism warszawskich: „Muchy”, „Kuriera Świątecznego” i „Kolców”, lwowskiego „Szczutka” i poznańskiego „Bociana”. Prezentowany materiał źródłowy został poddany wieloaspektowej analizie, uwzględniającej w pierwszym rzędzie potrzebę odszyfrowania zawartych w nim treści odnoszących się do aktualnych wydarzeń historycznych. Treści te, ukazywane w poszczególnych pismach w różny, nieraz skrajnie odmienny sposób, na co wpływ miała ich barwa polityczna, w znaczący sposób uzupełniają oficjalną biografię Paderewskiego, a przy okazji charakteryzują zróżnicowane postawy polskiego społeczeństwa, którego reprezentantami są satyrycy, wobec tych wydarzeń. Dzięki czujności i bezkompromisowości autorów z pism satyrycznych poznajemy zakulisowe aspekty takich epizodów z życia Paderewskiego, jak obchód grunwaldzki, udział w konferencji paryskiej i w Lidze Narodów, rok rządów jako premiera RP, kontakty z polonią amerykańską, założenie dziennika „Rzeczpospolita” i poszczególne próby powrotu do władzy w latach 30. Drugim celem pracy jest dokonanie ogólnej charakterystyki zebranego materiału z punktu widzenia studiów wizerunkowych. Wzięty został pod uwagę sposób przedstawiania Paderewskiego w karykaturach, które stworzyli Bogdan Nowakowski, Zygmunt Kurczyński, Kazimierz Grus, Antoni Romanowicz, Bronisław Fedyszyn i kilku autorów anonimowych.
Słowa kluczowe:
Ignacy Jan Paderewski, polska prasa satyryczna w początkach XX wieku i w dwudziestoleciu międzywojennym, satyra polityczna, polska kultura muzyczna I poł. XX wiekuBibliografia
Archiwum polityczne Ignacego Paderewskiego. Opr. Witold Stankiewicz, Andrzej Piber. T. 2, 1919–1921. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1974.
Google Scholar
Bergmann, Olaf. „Prawdziwa cnota krytyk się nie boi…”. Karykatura w czasopismach satyrycznych Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2012.
Google Scholar
Czermański, Zdzisław. Kolorowi ludzie. Londyn–Łomianki 2008.
Google Scholar
Dziadek, Magdalena. Od Szkoły Dramatycznej do Uniwersytetu. Dzieje wyższej uczelni muzycznej w Warszawie 1810–2010. T. 1, 1810–1944. Warszawa: Uniwersytet Muzyczny F. Chopina, 2011.
Google Scholar
Kalbarczyk. Sławomir. „Kazimierz Bartel w świetle karykatury prasowej”. Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej 15, nr 5–6 (2008): 133–146.
Google Scholar
Kaszubina, Wiesława. „Notatki o prasie łódzkiej”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 7, nr 1 (1968): 171–197.
Google Scholar
Paczkowski, Andrzej. „Ignacy J. Paderewski i «Rzeczpospolita» (1920–1924)”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 12, nr 3 (1973): 327–358.
Google Scholar
Plum, Angelika. Die Karikatur im Spannungsfeld von Kunstgeschichte und Politikwissenschaft. Eine ikonologische Untersuchung zu Feindbildern in Karikaturen. Dysertacja doktorska, Rheinisch-Westfällischen Hochschule Aachen, 1997.
Google Scholar
Prymlewicz, Karolina. „Słowo i obraz w karykaturze obyczajowej w polskiej prasie okresu I wojny światowej i po odzyskaniu przez Polskę niepodległości”. Rocznik Historii Sztuki 63 (2018): 105–121.
DOI: https://doi.org/10.24425/rhs.2018.124939
Google Scholar
Schneider, Franz. Der Politische Karikatur. München: Verlag C.H. Deck, 1988.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena DziadekUniwersytet Jagielloński, Kraków Polska
https://orcid.org/0000-0002-1409-7902
Autorzy
Michał JaczyńskiUniwersytet Jagielloński, Kraków Polska
https://orcid.org/0000-0003-3026-742X
Statystyki
Abstract views: 247PDF downloads: 197
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Dziadek, Justyna Kica, Michał Jaczyński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Dziadek, Muzyka Dymitra Szostakowicza w międzywojennej Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 2 (2023)
- Magdalena Dziadek, Rafał Ciesielski, Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra 2017 , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Danuta Gwizdalanka: „Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik”, Wiesbaden 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 4 (2018)
- Michał Jaczyński, Władysław Żeleński, „Goplana”. Opera romantyczna w trzech aktach. Partytura orkiestrowa (Wien 1897), wyd. faksymilowe, wyd. i wstępem opatrzył Grzegorz Zieziula, Warszawa 2016 , Muzyka: Tom 63 Nr 4 (2018)
- Magdalena Dziadek, Grzegorz Zieziula, „Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku”, Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Michał Jaczyński, Pieśń żydowska na estradach koncertowych Pragi czeskiej w dwudziestoleciu międzywojennym , Muzyka: Tom 63 Nr 2 (2018)
- Magdalena Dziadek, Motyw „duszy rosyjskiej” w polskiej krytyce muzycznej (do 1939 roku) , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Jak krakowski filister został artystą. Młodzieńcza korespondencja Henryka Opieńskiego , Muzyka: Tom 69 Nr 1 (2024)
- Magdalena Dziadek, Jiří Kopecký, Lenka Křupková, Provincial theater and its opera. German opera scene in Olomouc (1770–1920), Olomouc 2015 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)
- Magdalena Dziadek, Mit „muzykalnego Wiednia” w twórczości krytycznomuzycznej Stefanii Łobaczewskiej , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)