Jak krakowski filister został artystą. Młodzieńcza korespondencja Henryka Opieńskiego
Abstrakt
Recenzja jest poświęcona trzem tomom korespondencji Henryka Opieńskiego z Anną Krzymuską z lat 1894–95, wydanym przez Fundację „Archivum Helveto-Polonicum” we Fryburgu. W tekście wskazane są główne walory poznawcze opublikowanej korespondencji, dotyczące zarówno osobistych losów Henryka Opieńskiego, jak i rzeczywistości społecznej, której fragmentem są te losy. Omówiono również zasady redakcyjne tomów i ich realizację w praktyce.
Słowa kluczowe:
Henryk Opieński, Anna Krzymuska, Kraków, Galicja, Młoda Polska, polska kultura muzyczna okresu modernizmuBibliografia
Hutnikiewicz, Artur. Młoda Polska. Warszawa: PWN, 1994.
Google Scholar
Korespondencja Fryderyka Chopina. Opr. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Strauss. T. 1–3. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009, 2017, 2023.
Google Scholar
Krakowski, Piotr. „«Stare» i «nowe» w sztuce Młodej Polski”. W: Stulecie Młodej Polski, red. Maria Podraza-Kwiatkowska, 447–460. Kraków: Universitas, 1995.
Google Scholar
Paderewski. Ignacy Jan. Listy do Ojca i Heleny Górskiej (1872–1924). Red. Justyna Szombara, Małgorzata Sułek. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2018.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena DziadekUniwersytet Jagielloński, Kraków Polska
https://orcid.org/0000-0002-1409-7902
Statystyki
Abstract views: 177PDF downloads: 39
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Dziadek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Dziadek, Muzyka Dymitra Szostakowicza w międzywojennej Warszawie , Muzyka: Tom 68 Nr 2 (2023)
- Magdalena Dziadek, Justyna Kica, Michał Jaczyński, Ignacy Jan Paderewski w polskim dyskursie satyrycznym z lat 1898–1936 , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Magdalena Dziadek, Rafał Ciesielski, Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra 2017 , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Danuta Gwizdalanka: „Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik”, Wiesbaden 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 4 (2018)
- Magdalena Dziadek, Grzegorz Zieziula, „Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku”, Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Magdalena Dziadek, Motyw „duszy rosyjskiej” w polskiej krytyce muzycznej (do 1939 roku) , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Jiří Kopecký, Lenka Křupková, Provincial theater and its opera. German opera scene in Olomouc (1770–1920), Olomouc 2015 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)
- Magdalena Dziadek, Mit „muzykalnego Wiednia” w twórczości krytycznomuzycznej Stefanii Łobaczewskiej , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)