Muzyka Dymitra Szostakowicza w międzywojennej Warszawie
Abstrakt
Artykuł pokazuje historię wykonań utworów Dymitra Szostakowicza (I Symfonii, suity z baletu Złoty wiek, Koncertu fortepianowego i Preludiów fortepianowych op. 34) w Warszawie lat 1927-1939. Przytoczone zostały liczne recenzje na temat tych wykonań, opublikowane w prasie codziennej i periodycznej, reprezentującej różne linie polityczne. Poglądy krytyków na utwory Szostakowicza zostały przedstawione na tle toczącej się w Warszawie dyskusji na temat muzyki nowoczesnej i muzyki radzieckiej. Ideowe podłoże tej dyskusji zostało osadzone w kontekście skomplikowanych dziejów stosunków kulturalnych między Polską i ZSRR w XX-leciu międzywojennym.
Słowa kluczowe:
Dymitr Szostakowicz, radziecka twórczość muzyczna do 1939 r., kultura muzyczna Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, recepcja muzyki rosyjskiej w PolsceBibliografia
Ada Arendt, Marcin Bogucki, Paweł Majewski, Kornelia Sobczak. Chopinowskie igrzysko. Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 1927–2015. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541356
Google Scholar
Ciesielski, Rafał. Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Rhytmos 2005.
Google Scholar
Ciesielski, Rafał. „Nowa muzyka rosyjska w oczach polskiej krytyki muzycznej (1918–1939). Skriabin, Strawiński, Prokofiew”. W: Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej. XIX wiek i początek XX stulecia, red. Renata Suchowiejko, 327–351. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2022.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386685.09
Google Scholar
Iwaszkiewicz, Jarosław. Rozmowy o książkach. Warszawa: Czytelnik, 1983.
Google Scholar
Iwaszkiewicz, Jarosław. Dzienniki 1964–1980, opr. Agnieszka i Robert Papiescy, Radosław Romaniuk. Warszawa: Czytelnik, 2011.
Google Scholar
Jasiński, Roman. Na przełomie epok. Muzyka w Warszawie (1910–1927). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
Google Scholar
Jasiński, Roman. Koniec epoki. Muzyka w Warszawie (1927–1939). Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986.
Google Scholar
Meyer, Krzysztof. „Z listów Dymitra Szostakowicza”. Ruch Muzyczny 44, nr 1 (2000): 35–37.
Google Scholar
Meyer, Krzysztof. Szostakowicz. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1973.
Google Scholar
Tomaszewski, Jerzy. „Polsko-radzieckie stosunki handlowe w latach 1920–1929”. W: Zbigniew Landau, Jerzy Tomaszewski. Druga Rzeczpospolita. Gospodarka – społeczeństwo – miejsce w świecie (sporne problemy badań), 416–424. Warszawa: „Książka i Wiedza”, 1977.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena DziadekUniwersytet Jagielloński, Kraków Polska
https://orcid.org/0000-0002-1409-7902
Statystyki
Abstract views: 270PDF downloads: 210
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Magdalena Dziadek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku w „Muzyce” przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Artykuły w zeszytach od 2018/1 do 2022/3 publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Muzyce”, zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Dziadek, Justyna Kica, Michał Jaczyński, Ignacy Jan Paderewski w polskim dyskursie satyrycznym z lat 1898–1936 , Muzyka: Tom 67 Nr 3 (2022)
- Magdalena Dziadek, Rafał Ciesielski, Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra 2017 , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Danuta Gwizdalanka: „Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik”, Wiesbaden 2017 , Muzyka: Tom 63 Nr 4 (2018)
- Magdalena Dziadek, Grzegorz Zieziula, „Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku”, Warszawa 2020 , Muzyka: Tom 67 Nr 2 (2022)
- Magdalena Dziadek, Motyw „duszy rosyjskiej” w polskiej krytyce muzycznej (do 1939 roku) , Muzyka: Tom 66 Nr 2 (2021)
- Magdalena Dziadek, Jak krakowski filister został artystą. Młodzieńcza korespondencja Henryka Opieńskiego , Muzyka: Tom 69 Nr 1 (2024)
- Magdalena Dziadek, Jiří Kopecký, Lenka Křupková, Provincial theater and its opera. German opera scene in Olomouc (1770–1920), Olomouc 2015 , Muzyka: Tom 62 Nr 2 (2017)
- Magdalena Dziadek, Mit „muzykalnego Wiednia” w twórczości krytycznomuzycznej Stefanii Łobaczewskiej , Muzyka: Tom 62 Nr 4 (2017)