O autentyczności i kulturze popularnej
Abstrakt
Autor recenzuje książkę Polish Popular Music on Screen (2020) Ewy Mazierskiej, która w swej pracy śledzi wzajemne uwikłania historyczne polskiej polityki, kina, telewizji i muzyki. Mimo że autorka skupia się na kontekście polskim, pojawiające się w jej analizie obserwacje ogólnoteoretyczne dotyczą również szerzej rozumianej dawnej Europy socjalistycznej. Wychodząc od książki Ewy Mazierskiej, recenzent stawia pytanie o „(nie)autentyczność” w odniesieniu do kultury popularnej. Słowo „autentyczność” jest przez autorkę często stosowane dla wyrażenia opinii krytyki o produktach kultury, ale samo w sobie nie zostało przez nią jasno zdefiniowane. Recenzję otwiera wstępna analiza tych konceptów, co z kolei pozwala autorowi poddać namysłowi dane prezentowane w książce. W podsumowaniu recenzent przedstawia konkluzje dotyczące obecnego stanu badań nad kulturą Europy Wschodniej, podkreślając ograniczenia oraz możliwe ścieżki rozwoju w tym zakresie. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: On Authenticity and Popular Culture]
Słowa kluczowe:
kultura popularna, autentyczność, muzyka popularna, subkulturyBibliografia
Adorno, T. W. (1998). On Popular Music. In: J. Storey (ed.), Cultural Theory and Popular Culture: A Reader (pp. 197-209). Athens: The University of Georgia Press.
Google Scholar
Benjamin, W. (1969). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction (trans. H. Zohn). In: H. Arendt (ed.), Illuminations (pp. 217-251). New York: Schocken Books.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429498909-39
Google Scholar
Buchanan, D. A. (ed.) (2007). Balkan Popular Culture and the Ottoman Ecumene: Music, Image, and Regional Political Discourse. Lanham: The Scarecrow Press.
Google Scholar
Heidegger, M. (1996). Being and Time: A Translation of “Sein und Zeit” (trans. J. Stambaugh). Albany: State University of New York Press.
Google Scholar
Mazierska, E. (2020). Polish Popular Music on Screen. Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-42779-5
Google Scholar
Miszczynski, M., Helbig, A. N. (eds.) (2017). Hip Hop at Europe’s Edge: Music, Agency, and Social Change. Bloomington: Indiana University Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt2005sm8
Google Scholar
Schaefer, E. (1999). “Bold! Daring! Shocking! True!”: A History of Exploitation Films, 1919-1959. Durham: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822395966
Google Scholar
Tochka, N. (2016). Audible States: Socialist Politics and Popular Music in Albania. New York: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190467814.001.0001
Google Scholar
Autorzy
Fabio Begobego.fabio@gmail.com
badacz niezależny Belgia
https://orcid.org/0000-0003-3339-9997
Badacz specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących nacjonalizmu, kształtowania się państwowości oraz Bałkanów. Zanim uzyskał w 2017 r. doktorat w zakresie problematyki europejskiej i międzynarodowej na Uniwersytecie Roma Tre, studiował w Rzymie antropologię i stosunki międzynarodowe. Publikował artykuły dotyczące relacji między Albańczykami a ich bałkańskimi i włoskimi sąsiadami. Jest kuratorem odbywającego się w Rzymie Albańskiego Festiwalu Filmowego „Albania, si Gira!”.
Statystyki
Abstract views: 396PDF downloads: 292
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Fabio Bego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.