Od korbki do cyfrowej rejestracji. Ekologia w produkcji filmowej
Filip Kovčin
f.kovcin@filmschool.lodz.plPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera (Polska)
https://orcid.org/0009-0003-1933-2451
Abstrakt
Autor analizuje wpływ rozwoju technologii filmowej na środowisko w perspektywie historycznej – od kinematografu po systemy cyfrowe, stawiając tezę, że energochłonne systemy analogowe ewoluowały w kierunku efektywnych modeli cyfrowych. Proponowaną analizę historyczno-technologiczną uzupełniają zestawienia porównawcze systemów produkcyjnych. Autor przedstawia kaskadowe zależności technologiczne: kolejne innowacje pociągały za sobą wielorakie modyfikacje procesów produkcyjnych, prowadząc do wykładniczego wzrostu zużycia energii i materiałów. Mechanizm ten dobrze ilustruje studium przypadku – Czarnoksiężnika z Oz (The Wizard of Oz) Victora Fleminga z 1939 r. – wskazujące na bezprecedensowe zużycie energii systemu Technicolor. Wykorzystując studia nad infrastrukturą medialną, ekologię mediów i ich archeologię, autor podkreśla konieczność ekologicznej reinterpretacji historii kinematografii jako systemu techniczno-przemysłowego oraz bada oddziaływanie technologii cyfrowych na środowisko.
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
technologia filmowa, zrównoważona produkcja filmowa, ekologia w kinie, rotacyjna kinematyka aparatury, ślad węglowy, kaskadowe zależności technologiczneBibliografia
Casetti, F. (2024). Protective Media. W: N. Baer, A. van den Oever (red.), Technics: Media in the Digital Age (ss. 153-167). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Google Scholar
Cubitt, S. (2005). EcoMedia. Amsterdam: Rodopi.
Google Scholar
Cubitt, S. (2017). Finite Media: Environmental Implications of Digital Technologies. Durham – London: Duke University Press.
Google Scholar
Gabrys, J. (2011). Digital Rubbish: A Natural History of Electronics. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Google Scholar
Harmetz, A. (1998). The Making of The Wizard of Oz. New York: Hyperion.
Google Scholar
Kääpä, P., Vaughan, H. (2022). Film and Television Production in the Age of the Climate Crisis. Cham: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Marks, L. U., Clark, J., Livingston, J., Oleksijczuk, D., Hilderbrand, L. (2020). Streaming Media’s Environmental Impact. Media+Environment, 2 (1). https://doi.org/10.1525/001c.17242
Google Scholar
Mattern, S. (2013, lipiec). Infrastructural Tourism. Places Journal. https://placesjournal.org/article/infrastructural-tourism
Google Scholar
Parikka, J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Parks, L. (2009, 6 marca). Around the Antenna Tree: The Politics of Infrastructural Visibility. Flow Journal. https://www.flowjournal.org/2009/03/around-the-antenna-tree-the-politics-of-infrastructural-visibilitylisa-parks-uc-santa-barbara
Google Scholar
Parks, L., Starosielski, N. (red.). (2015). Signal Traffic: Critical Studies of Media Infrastructures. Urbana – Chicago: University of Illinois Press.
Google Scholar
Sorrell, S. (2009). The Evidence for Direct Rebound Effects. W: H. Herring, S. Sorrell (red.), Energy Efficiency and Sustainable Consumption (ss. 23-46). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Starosielski, N. (2012). Warning: Do Not Dig: Negotiating the Visibility of Critical Infrastructures. Journal of Visual Culture, 11 (1), ss. 38-57. https://doi.org/10.1177/1470412911430465
Google Scholar
Autorzy
Filip Kovčinf.kovcin@filmschool.lodz.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera Polska
https://orcid.org/0009-0003-1933-2451
Reżyser, montażysta filmowy (PSM), scenarzysta, superwizor technologiczny nadzorujący efekty specjalne i postprodukcję filmów fabularnych i dokumentalnych. Koproducent i producent towarzyszący filmów dokumentalnych i fabularnych. Wykłada w PWSFTviT w Łodzi. Publikował artykuły dotyczące technologii filmowej, analizy filmów i montażu w kwartalnikach „Film & Tv Kamera” oraz „FilmPRO”. Współautor (wraz z dr. Piotrem Kucią i Jerzym Rudzińskim) dwóch książek o cyfrowej technologii filmowej: Oświecenie (2021) oraz Iluminacja (2022). Pierwsza z nich, wydana również w języku angielskim, stanowi też oficjalne wydawnictwo British Society of Cinematographers (BSC). Twórca programów telewizyjnych, reklam i teledysków. Zdobywca nagród Yach Film oraz Fryderyk, a także Złotej Płyty przyznawanej przez ZPAV (Związek Producentów Audio i Video w Polsce) za album Yugoton.
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Filip Kovčin

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.