Transmisja z cudzego życia? Z Wojciechem Szumowskim rozmawia Katarzyna Jabłońska

Katarzyna Jabłońska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Jabłońska rozmawia z Wojciechem Szumowskim, autorem pierwszych polskich seriali dokumentalnych – Szpital Dzieciątka Jezus i Pierwszy krzyk. Każdy odcinek tego ostatniego zaczyna się od słów: Nasz film to opowieść o cudzie narodzin. Każdy odcinek opowiada o kolejnych autentycznych porodach w różnych rodzinach i warunkach. Jabłońska ma wątpliwości, czy ingerencja kamery w intymne doświadczenia kobiet związane z porodem jest etycznie uzasadniona. Twierdzi, że zgoda kobiet nie jest wystarczającym argumentem, ponieważ czasami nie zdają sobie one sprawy z konsekwencji tej zgody. Broniąc się, Szumowski twierdzi, że nie przekracza granic, które sam sobie wyznaczył. Serial spodobał się tzw. szerokiej publiczności nie tylko dlatego, że zaspokoił zwykłą ciekawość, ale wywołał emocje – dodaje. Jabłońska zwraca uwagę na fakt, że twórcy serialu nie stronili od pokazywania dramatycznych sytuacji, w tym śmierci czy choroby. Szumowski mówi, że nie zrobili tego, by podnieść oglądalność, ale by wzbudzić współczucie. Twierdzi, że w ten sposób zbliżył się do tajemnicy życia i utrwalił ulotne chwile.



Słowa kluczowe:

Wojciech Szumowski, poród, wywiad

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Jabłońska, K. (2000) „Transmisja z cudzego życia? Z Wojciechem Szumowskim rozmawia Katarzyna Jabłońska”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 205–212. doi: 10.36744/kf.4247.

Autorzy

Katarzyna Jabłońska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka polonistyki na Uni­wersytecie Warszawskim, krytyk filmowy, sekretarz redakcji „Wię­zi”, współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Katarzyna Jabłońska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.