Dwoista forma „Szyfrów” Wojciecha Jerzego Hasa — prawda do rozszyfrowania
Abstrakt
Guérin-Castell dokonuje szczegółowej analizy formalnej filmu Hasa o żmudnym poszukiwaniu prawdy o śmierci małego chłopca podczas niemieckiej okupacji. Śledztwo prowadzi jego ojciec, który w czasie wojny i po jej zakończeniu mieszkał poza Polską. Opowieść rozgrywa się na kilku płaszczyznach: realistycznej (spotkania rodzinne, zwłaszcza ze starszym synem), retrospektywnej (wspomnienia, zdjęcia dokumentalne) i wizyjnej (sceny będące wytworem wyobraźni głównego bohatera). Nakładają się one na siebie i wzajemnie na siebie oddziałują. Taka formuła pomaga rozszyfrować prawdę (niepewną i przybliżoną, ale bardzo bolesną) o śmierci chłopca.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, analiza formalna, niemiecka okupacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Anne Guérin-Castellkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Université Paris 8 Francja
Wykładowca na Université Paris 8 i w Ecole d’Architecture, gdzie zajmuje się problemami syntezy obrazów. Autorka pracy doktorskiej na temat Miejsce „Rękopisu znalezionego w Saragossie” w twórczości filmowej J. W. Hasa. Interesuje się teoretycznymi problemami montażu i narracji filmowej, zajmuje się też praktycznie montażem filmowym.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Anne Guérin-Castell

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.