Czy rzeczywiście cyborgi marzą o elektronicznej tożsamości?

Agnieszka Ćwikiel

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Wielkie mity współczesnej kultury, takie jak Golem, Frankenstein czy Robot, tworzą nieprzekraczalne granice między człowiekiem a Obcym. Opierają się na Platońskim rozróżnieniu między ideami a kopiami; pozwalają potwierdzić tożsamość człowieka i potwierdzają opozycję człowieka oraz boskości w Golemie, człowieka i jego obcego Innego we Frankensteinie, człowieka i maszyny w robocie. Pod koniec XX w. powstała hybryda człowieka i maszyny – cyborg, ikona ery cyfrowej, produkt biotechnologii i symbol technokultury. Różnica zostaje w nim zatarta i przekroczona, a wszystkie tradycyjne opozycje przestają istnieć. Ćwikiel przypomina, że dla feministek cyborg jest metaforą kondycji kobiety. Kobieta-cyborg, całkowicie kontrolowana przez mężczyznę, odzwierciedla kulturowy proces interpretowania kobiecego ciała jako hybrydy. Ćwikiel mówi, że cyborg nie chce być uzupełniany, ponieważ nie jest częścią żadnej całości. Tożsamość cyborga jest niepewna i częściowa. Niestety tylko filmowe cyborgi często zadają staromodne pytania: Kim jesteś? Skąd pochodzę? Dokąd zmierzam?



Słowa kluczowe:

tożsamość, cyborg, technologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Ćwikiel, A. (2000) „Czy rzeczywiście cyborgi marzą o elektronicznej tożsamości?”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 164–169. doi: 10.36744/kf.4209.

Autorzy

Agnieszka Ćwikiel 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Starszy wykładowca w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uni­wersytetu Śląskiego. Interesuje się głównie historią kina powszechnego oraz poetyką filmu. Znawczyni kina science fiction i jego kontekstów. Opublikowała książkę Science Fic­tion jako gatunek filmowy (Katowice 1985). Autorka artykułów opubliko­wanych w tomach prac zbiorowych. Pracuje nad habilitacją poświęconą przemianom współczesnej kultury popularnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Agnieszka Ćwikieł

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.