„Robocop”, czyli kryzys subiektywności

Steve Best

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Texas, El Paso (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Best nawiązuje do hollywoodzkiego kina ostatniej dekady, które wykorzystuje środki techniczne, aby skupić się na symulacji i budowie ludzkiego ciała. Film Robocop Paula Verhoevena z 1987 r. jest w pewnym sensie prekursorem tego trendu. Chociaż film wydaje się mieszanką standardowych hollywoodzkich fabuł, zabarwionych przemocą, ironią i sentymentalizmem, jest także gorzkim atakiem na korporacyjny kapitalizm i mass media. To ponura medytacja nad rozpadającą się nowoczesnością i losem postindustrialnego, odhumanizowanego świata. W przenikliwym eseju Besta Robocop jest tekstem wewnętrznie sprzecznym i skomplikowanym. To doskonała metafora naszej postmodernistycznej sytuacji, której podstawową cechą jest technologiczne zapośredniczenie. Ludzkie ciało coraz częściej integruje się z walkmanem, komputerem czy robotem. Strach przed tym, że ludzie zostaną zastąpieni przez roboty, lub że sami zostaną zamienieni w maszyny, jest częścią egzystencji współczesnych ludzi. W Robocopie problem nie jest jednak tak prosty. Umysł człowieka, podmiotu zamkniętego w automatycznym ciele, broni się przed technologicznym determinizmem. Stara się przywrócić humanistyczne wartości i znaczenia. W tym sensie Robocop opowiada się za konserwatywnym porządkiem i moralnym statusem podmiotu, a sam film mówi wiele o amerykańskiej mitologii i mieszczańskiej metafizyce w kryzysie.



Słowa kluczowe:

Paul Verhoeven, postmodernizm, technologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Best, S. (2000) „«Robocop», czyli kryzys subiektywności”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 128–140. doi: 10.36744/kf.4206.

Autorzy

Steve Best 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Texas, El Paso Stany Zjednoczone

Wykładowca na Wy­dziale Filozofii University of Texas w El Paso. Opublikował wiele artyku­łów na temat filozofii, krytyki kultury, mass mediów, teorii społecznych i teorii postmodernistycznej. Autor książki The Politics of Historical Vi­sion: Marx, Foucault, and Habermas, Guilford Press, New Jork 1995; Phi­losopher of Freedom: The Work of Murray Bookchin, Guilford Press, New Jork 1999. Z Douglasem Kellnerem opublikował również w Guilford Press m.in. książki The Postmodern Turn: Paradigms Shifts in Art, Theory, and Science (1997), The Postmodern Adventure: Science, Technology, and Cultural Studies (1998) oraz Postmo­dern Theory: Critical Interrogations (1991).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Steve Best

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.