Patrząc na potwora – Frankenstein i film
Abstrakt
Heffernan bada popularność motywu Frankensteina w kulturze. Twierdzi, że zwyczaj traktowania kina głównie jako medium wizualnego powoduje, że akademiccy krytycy powieści Mary Shelley Frankenstein wykazują niewielkie zainteresowanie jej filmowymi wersjami. Heffernan przyznaje, że ignorują oni wewnętrzne życie potwora lub mówią o nim mniej niż długa autobiograficzna narracja w powieści, ale jednocześnie ujawniają to, co powieść ukrywa. Zmuszają publiczność do zmierzenia się z przerażającą fizycznością potwora, której nie można zaprzeczyć, od której nie można uciec i która pozbawia go jakiejkolwiek nadziei na współczucie. Widzowie są zachęcani do refleksji nad jego potwornym charakterem w kategoriach widzialności: jak go postrzegamy? co on postrzega i w jaki sposób chce być postrzegany? Aby odpowiedzieć na te pytania, Heffernan analizuje Frankensteina Jamesa Whale’a, „Frankensteina” Mary Shelley w reżyserii Kennetha Branagha i Młodego Frankensteina Mela Brooksa.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Jamesa A. W. Heffernana Looking at the Monster: „Frankenstein” and Film, „Critical Inquiry” 1997, t. 24, nr 1, ss. 133-158 © 1997 by The University of Chicago Press.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Frankenstein, Mary Shelley, potwórBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
James A. W. Heffernankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Dartmouth College Stany Zjednoczone
Wykładowca w Dartmouth College. Publikuje artykuły z zakresu angielskiej literatury romantycznej i związków literatury ze sztuką audiowizualną. Autor m.in. książki pt. Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery (1993).
Statystyki
Abstract views: 3Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 James A. W. HeffernanAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.