„Titanic” Jamesa Camerona jako bajka magiczna
Abstrakt
Świętochowska zastanawia się nad fenomenem popularności Titanica Jamesa Camerona, najdroższej hollywoodzkiej produkcji w historii. Dokonuje dogłębnej analizy filmu w oparciu o schemat z Morfologii bajki Władimira Proppa i udowadnia, że bardzo trafnie realizuje on założenia kompozycyjne bajek magicznych. Być może w tym tkwi sekret popularności Titanica. Publiczność czerpie przyjemność nie ze śledzenia fabuły, ale z przewidywania, które jest wolne od elementu zaskoczenia.
Słowa kluczowe:
James Cameron, Władimir Propp, bajka magicznaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Beata Świętochowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Studentka w Instytucie Kulturoznawstwa UW.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Beata Świętochowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.