Koniec kultury

Eric Gans

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Eric Gans omawia „podwójnie mniejszościową” konfigurację kultury popularnej z jej problemami dominacji i wiktymizacji oraz wynikający z tego wpływ na język w postaci politycznej poprawności. Autor wskazuje na de-estetyzację języka jako kluczowe zjawisko wpływające na nasze najbardziej podstawowe środki komunikacji. Gans pokazuje, jak zmniejszenie semantycznego kontekstu języka prowadzi do pozbawienia figury uniwersalnej obecności wyobrażeniowej. Dalsze podążanie w tym kierunku to koniec kultury, także koniec myślenia pierwotnego.

  • Tekst jest tłumaczeniem fragmentu książki Erica Gansa Signs of Paradox: Irony, Resentment, and Other Mimetic Structures, Stanford University Press, Stanford 1997. © 1997 by The Board of Trustees of the Leland Stanford Junior University.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

kultura popularna, wiktymizacja, myślenie pierwotne, antropologia generatywna

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Gans, E. (2001) „Koniec kultury”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 10–22. doi: 10.36744/kf.4146.

Autorzy

Eric Gans 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles Stany Zjednoczone

Profesor romanistyki na University of California w Los Angeles. Zajmuje się antropologią generatywną. Opublikował książki: The Origin of Language (1981), The End of Culture (1985), Science and Faith (1990), Originary Thinking (1993).



Statystyki

Abstract views: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Eric Gans

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.