Import-export

Georg Schöllhammer

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Projekto­wania Artystycznego i Przemysło­wego w Wiedniu (Austria)

Abstrakt

Schöllhammer zastanawia się nad konsekwencjami zacierania granic we współczesnym świecie. Wskazuje na niebezpieczeństwo zaniku specyficznego i wyrazistego charakteru kultury w nowej sztuce. Stawką jest nie tylko dość realna amerykanizacja i trywializacja kultury, ale także warunki rynkowe i relacje finansowe, od których uzależnieni są artyści z biedniejszych krajów. Dla Schöllhammera sponsoring sztuki nie jest bezinteresowny. Lobby finansowe określa, co jest dobre i pożądane w sztuce. Krytycy sztuki, kupcy sztuki i organizatorzy wystaw również ulegają naciskom. Sztuka mediów, dość kosztowna w uprawianiu, również ulega tym naciskom. Urynkowienie wszystkich dziedzin sztuki hamuje kreatywność i pozbawia artystów niezależności.



Słowa kluczowe:

sztuka mediów, rynek sztuki, zacieranie granic

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Schöllhammer, G. (2001) „Import-export”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 342–346. doi: 10.36744/kf.4139.

Autorzy

Georg Schöllhammer 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Projekto­wania Artystycznego i Przemysło­wego w Wiedniu Austria

Ar­chitekt, historyk sztuki, filozof, wy­dawca „Springerin - Hefte für Ge­genwartskunst”, międzynarodowe­go czasopisma poświęconego sztuce, kulturze audiowizualnej i nowym me­diom. Wykłada teorię sztuki współczesnej w Wyższej Szkole Projekto­wania Artystycznego i Przemysło­wego w Wiedniu. Interesuje się problemami transformacji kulturo­wej, różnic i globalizacji, ze spe­cjalnym uwzględnieniem Europy południowo-wschodniej.



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Georg Schöllhammer

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.