Import-export
Georg Schöllhammer
kwartalnik.filmowy@ispan.plWyższa Szkoła Projektowania Artystycznego i Przemysłowego w Wiedniu (Austria)
Abstrakt
Schöllhammer zastanawia się nad konsekwencjami zacierania granic we współczesnym świecie. Wskazuje na niebezpieczeństwo zaniku specyficznego i wyrazistego charakteru kultury w nowej sztuce. Stawką jest nie tylko dość realna amerykanizacja i trywializacja kultury, ale także warunki rynkowe i relacje finansowe, od których uzależnieni są artyści z biedniejszych krajów. Dla Schöllhammera sponsoring sztuki nie jest bezinteresowny. Lobby finansowe określa, co jest dobre i pożądane w sztuce. Krytycy sztuki, kupcy sztuki i organizatorzy wystaw również ulegają naciskom. Sztuka mediów, dość kosztowna w uprawianiu, również ulega tym naciskom. Urynkowienie wszystkich dziedzin sztuki hamuje kreatywność i pozbawia artystów niezależności.
Słowa kluczowe:
sztuka mediów, rynek sztuki, zacieranie granicBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Georg Schöllhammerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Projektowania Artystycznego i Przemysłowego w Wiedniu Austria
Architekt, historyk sztuki, filozof, wydawca „Springerin - Hefte für Gegenwartskunst”, międzynarodowego czasopisma poświęconego sztuce, kulturze audiowizualnej i nowym mediom. Wykłada teorię sztuki współczesnej w Wyższej Szkole Projektowania Artystycznego i Przemysłowego w Wiedniu. Interesuje się problemami transformacji kulturowej, różnic i globalizacji, ze specjalnym uwzględnieniem Europy południowo-wschodniej.
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Georg Schöllhammer

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.