Płynność dzieła. Ku nowej formie dzieła sztuki
Abstrakt
Dinkla postrzega pojawienie się cyfrowych technologii obrazowania jako zmianę porównywalną z wynalezieniem fotografii. Do nazwania tego zjawiska używa terminu das flottierende Werk (praca płynna). Jego główną cechą jest to, że podlega ciągłemu procesowi transformacji. Dinkla twierdzi, że taka koncepcja była zapowiadana już w latach 70. w „sztuce środowiskowej” i „sztuce performance” oraz w awangardowym teatrze tańca. To właśnie wtedy zatarły się granice między artystą a odbiorcą i zniknęło to, co zwykliśmy nazywać przedmiotem sztuki. Pojawienie się nowych mediów pomogło rozszerzyć te możliwości. Fluid work nie odtwarza rzeczywistości, ale tworzy estetyczną przestrzeń tekstów i znaków, w której odbiorca porusza się według własnego uznania i wyobraźni. Cechą fluid work jest ciągła zmienność hierarchii i znaczeń.
Słowa kluczowe:
das flottierende Werk, sztuka środowiskowa, sztuka performanceBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Söke Dinklakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Hamburgu Niemcy
Ukończyła uniwersytet w Hamburgu. Pisała pracę z dziedziny historii i estetyki interaktywnej sztuki i kultury. Historyk sztuki i kurator wystaw plastycznych, medialnych, performance’ów w Monachium, Hamburgu, Essen, Duisburgu (przygotowała tam wystawę „InterAct!” - 1997 i „Pod skórą” - 2001 w Wilhelm Lehmbruck Museum). Od 2000 r. jest dyrektorem artystycznym serii warsztatów „Taniec i nowe media” w Choreographie Center North-Rhine Westphalia w Essen. Prowadzi wykłady z dziedziny nowych mediów i kultury. Wydała książkę Pioniere Interaktiver Kunst von 1970 bis heute (1997).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Söke Dinkla

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.