Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna

Olivier Grau

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Humboldta (Niemcy)

Abstrakt

Oczywisty fakt wzajemnych powiązań między nauką i sztuką znany jest od czasów starożytnych, jednak dopiero współczesne technologie cyfrowe wyznaczyły wspólne pole pracy naukowców i artystów; technologie nie tyle są inspiracją, co wynikają z konieczności bardzo bliskiej współpracy. Tworzenie nowych wirtualnych rzeczywistości i nowych wydarzeń w cyberprzestrzeni czy transgenicznych „dzieł sztuki” będzie wiązało się nie tyle z nową teorią estetyki, co z nowymi zasadami etycznymi.



Słowa kluczowe:

rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna, sztuka transgeniczna

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Grau, O. (2001) „Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 108–119. doi: 10.36744/kf.4122.

Autorzy

Olivier Grau 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Humboldta Niemcy

Studiował hi­storię sztuki, ekonomię, archeolo­gię i literaturę włoską w Hambur­gu, Londynie i Sienie. Prowadził badania w Japonii i USA. Jest pra­cownikiem naukowym na wydziale historii sztuki na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Kieruje programem Historii Sztuki i Teorii Sztuki Wirtualnej niemieckiej Fun­dacji Nauki. Jest twórcą pierwszej międzynarodowej bazy danych dla sztuki wirtualnej. Zajmuje się histo­rią iluzjonizmu w sztuce i mediach, historią idei, kulturą teleobecności i telekomunikacji, sztuką genetycz­ną i sztuczną inteligencją. Współ­pracuje przy projekcie „Images of Knowledge” na Akademii Sztuk Pięknych w Linzu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Olivier Grau

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.