Kino cyfrowe: nośnik, wydarzenie, czas
Abstrakt
Elsaesser zastanawia się nad zmianami wywołanymi pojawieniem się obrazu cyfrowego. Większość krytyków jest przekonana, że mamy do czynienia z radykalną zmianą statusu ontologicznego. Zdaniem Elsaessera zapis cyfrowy funkcjonuje raczej jako „kulturowa metafora” kryzysu i transformacji niż technologia sama w sobie. Jeśli chodzi o kino, wydaje mu się, że kluczowa jest zmiana form dystrybucji i odbioru. Ma to swoje komercyjne konsekwencje, ale póki co pozycja tradycyjnych, hollywoodzkich filmów pozostaje niezagrożona. Charakter obrazu cyfrowego jest nie tyle reprodukcyjny, co ekspresyjny i, podobnie jak malarstwo, nosi znamiona stylu artysty, który go stworzył. Emocje budzi kwestia wiarygodności obrazu cyfrowego. Elsaesser twierdzi, że ważniejsze wydaje się podważenie wiarygodności telewizji jako medium, rozmycie kryteriów autentyczności, manipulacja mediami w celach politycznych i doraźnych. Autor wskazuje na zmiany instytucjonalne w kinie spowodowane konkurencją telewizji i wideo, a na koniec omawia potencjał kina interaktywnego.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Thomasa Elsaessera Digital Cinema: Delivery, Event, Time z antologii Cinema Futures: Cain, Abel or Cable?: The Screen Arts in the Digital Age, red. Kay Hoffmann, Thomas Elsaesser, Amsterdam University Press, Amsterdam 1998. © 1998 by Amsterdam University Press.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
obraz cyfrowy, zapis cyfrowy, kino interaktywneBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Thomas Elsaesserkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Amsterdamski Holandia
Urodzony w Berlinie, ukończył University of Sussex (Wielka Brytania), wykładowca w dziedzinie badań nad mediami Uniwersytetu w Amsterdamie, Uniwersytetu w Bergen w Norwegii oraz Hochschule für Gestaltung w Karlsruhe. Autor publikacji z dziedziny teorii filmu, gatunków filmowych, historii filmu i telewizji, tłumaczonych na wiele języków. Wydał m.in. książki: New German Cinema: A History (1989), Early Cinema: Space – Frame – Narrative (1990), Writing for the Medium: Television in Transition (1994), Fassbinder’s Germany: History, Identity, Subject (1996). Przygotowuje książkę Weimar Cinema and After: The Historical Imaginary. Publikuje m.in. w „Screen”, „Sight and Sound”, „October”, „American Film”, „Positif’, „Hors Cadre”.
Statystyki
Abstract views: 40Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Thomas ElsaesserAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Thomas Elsaesser, Nowa historia filmu jako archeologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu